Nye diskus - nye spørsmål...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Grete
    • January 2004
    • 94

    Nye diskus - nye spørsmål...

    For ca. 4 uker siden kjøpte jeg 4 Marlboro red ungfisk. Etterhvert etablerte det seg en slags rangordning under måltidene i den lille flokken hvor den største ( ca. 6-7 cm ? ) jaget litt rundt på de andre - og da mest den minste. Den minste var noe sky - og gjemte seg for det meste bak ei rot når lokket på akvariet ble åpnet. Den kom da ikke fram før det var gått noen minutter. De andre tre lærte seg imidlertid fort at dette kunne bety mat - og kom opp til overflaten for å tigge. Men alle spiste - om enn i noe varierende grad. Etter ca. en uke var situasjonen slik at to spiste godt - en spiste av og til - og en ( den minste ) spiste litt hver gang. Den minste ble etterhvert litt tøffere - sluttet å gjemme seg og spiser nå bra. Men der er fremdeles en som ser ut til ikke å spise så mye hver gang.

    Sist lørdag kom så nykommerne - 2 Blue diamond - samme størrelse som de andre ( ca. 5-6 cm ). Sjekket selvsagt først i forretningen at de spiste. Med det samme så alt helt flott ut - de svømte sammen med de først ankomne som selvsagt var svært nysjerrige på disse nye. Dagen etter var imidlertid situasjonen noe forandret. De to nye står nå for det meste og trykker bak noen planter i et hjørne - og jeg ser dem nesten ikke. Den minste av de røde er tidvis svært ivrig - og jager de fort tilbake om de våger seg fram. Det ser ut til at den pga. nykommerne nå har fått en litt annen posisjon i flokken - og at den gjør sitt for å beholde denne posisjonen. De andre jaqer egentlig ikke de nye - men de nye stikker likevel ofte av i møte med en av dem.

    Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen for de nye ? Jeg så dem spise litt i går - men de viker unna når de røde kommer. Vil dette bedre seg når de er blitt litt mere innkjørte i akvariet ? Og - vil det kunne hjelpe om jeg fjernet plantene i det hjørnet hvor de har plassert seg ? Eller må jeg bare ta tiden til hjelp og vente ?

    Jeg kan jo ellers opplyse at jeg forer tre ganger om dagen - de to siste gangene med ulike typer frossent for. Vannet holder 29 grader - pH er på ca. 6,4 og GH mellom 6 og 7. Hittil har jeg hatt to ukentlige delvannskift - og tester også vannet alltid dagen før vannskift. Alle verdiene har vært stabile - og etter det jeg har lest passende for diskus.

    Noen som har noen gode råd / tips ?
    "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
    ( Lars Saabye Christensen )
  • Diskus_Clabbe
    • November 2004
    • 25

    #2
    Har varit med om samma sak flera gånger. Man har ett par fiskar med en etablerad rangordning. Sedan tillsätter man ett par fiskar till och då tar (hos mina fiskar) altid den som varit lägst rankad chansen å blir den "tuffaste" av dom alla å jagar och bråkar med dom nya fiskarna. Hos mej leder det till att dom nya fiskarna blir helt knäckta och börjar gömma sej och blir allmänt skygga. Efter ett tag ger det sig av sej själv och dom nya fiskrna kommer fram mer och mer.
    Tror inte du behöver oroa dej.... löser sej nog om ett tag


    /Claes

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Det kan ta rätt lång tid som sagt innan dom rangordnat sig och lugnar ner sig.
      Jag köpte fem nya till mitt 540 i vintras och dom nya stod tryckta längst bak bakom rötter bra länge.
      Dom vågade sig aldrig ut så jag tog bort alla rötter och gömställen så att dom inte kunde gömma sig längre och det verkar som det fick igång dom snabbare för då såg dom maten när den kom ner i karet vilket gjorde dom hungriga.
      Det tog nästan två månader innan dom började äta och nu är dom riktigt på hugget.
      Dom äter mer aggresivt än scalarer och vaxer nu snabbt.

      Kommentar

      • Anne Grete
        • January 2004
        • 94

        #4
        Takk skal dere ha ! Letnet litt da jeg leste svarene deres - må bare innrømme at jeg hadde begynt å tenke litt på hvordan dette skulle ende.. Men at det kan ta inntil to måneder før fiskene har innordnet seg hierarkiet i akvariet og spiser ordentlig - jeg kommer til å få virkelig til å få problemer om så skulle skje her og.. Det er vanskelig for denne akvaristen å se på når noen fisk gjør noe som går ut over andre - spesielt om det pågår over tid - og du ikke kan bidra med så mye selv ! Får inderlig håpe at det mye kortere tid her !

        Ellers så har jeg jo som sagt lurt litt på å fjerne plantene i det hjørnet hvor fiskene nå står. Men da flyter de vel kanskje bare til et annet sted ? Har liten lyst til å fjerne alt av planter og røtter, men når noen av dem blir klare for utbytting - så vil det i såfall bli planter med mindre volum.

        En annen ting jeg vurderer er å servere all mat i det hjørnet hvor de nye fiskene står. Dette fordi jeg håper at jo mer jeg presenterer dem for - jo mer vil de kunne spise - dersom de får sjansen / tør. Det at alle etterhvert vil spise der vil kanskje trigge dem og til å prøve seg ? Eventuelt også til å bevege seg rundt omkring i hele akvariet ?
        "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
        ( Lars Saabye Christensen )

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Jag tror inte du behöver oroa dig men jag vet hur det känns när dom inte äter.
          Men sålänge det finns discusar i karet som äter och är glupska så kommer dom nya hänga på och äta så fort dom blir riktigt hungriga och har en av dom nya börjat äta bra så kommer resten hänga på ganska snabbt.

          Tänk bara på att hålla rent och att du har bra vattenvärden så kommer det lösa sig.

          Hälsningar Lucas

          Kommentar

          • Anne Grete
            • January 2004
            • 94

            #6
            Ja, jeg skjønner jo at her er det bare å smøre seg med tålmodighet... Situasjonen er forresten uforandret i dag, de blå bare napper litt i maten - og står ellers og trykker i det samme hjørnet. Tror jeg skal prøve å ta bort plantene der ved neste delvannskift.

            Ellers så lurer jeg også på dette med medisinering mot parasitter, både innvolls- og gjelleparasitter. Jeg forstår det slik at noen diskuseiere gjør dette med jevne mellomrom - uansett om fiskene viser symptomer på parasitter eller ei. Dette for å sikre seg at fiskene virkelig er friske. Første gang bør være noen uker etter anskaffelse - har jeg lest et sted. Men alle fiskene bør vel være godt i gang med å spise først - eller ? Hvilket medikament / virkestoff skal man bruke om man velger å gjøre dette ? Andre tips om smarte ting å gjøre i forbindelse med medisinering ?
            "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
            ( Lars Saabye Christensen )

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              jag tror inte att du behövar att göra nogon medicinering .
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • Lucas_no1

                #8
                Jag tycker inte heller att man ska medicinera i onädan men ska man göra det är det komplicerat för det finns flera hundra sorters parasiter.
                Så att hitta rätt drog kan va svårt.
                Jag tycker att vattenbyten och salt har fungerat bäst när jag medicinerat mina men steracin är ett fungerande preparat också men då måste jag också säga att jag enbart råkat ut för gälparasiter.

                Kommentar

                • Anne Grete
                  • January 2004
                  • 94

                  #9
                  Litt bedre situasjon i dag !

                  Hadde delvannskift i går - og fjernet plantene i det "blå hjørnet" pluss et par til på andre potensielle gjemmesteder. Det ble mye jaging på den lille røde - og de blå ble vel noe forvirrete. Men i dag har det roet seg ned. Selv om de blå fremdeles står en del i det samme hjørnet - så svømmer de i dag også rundt ellers i akvariet. Tidvis sammen med de røde ! Som nå også har tatt det "blå hjørnet" i bruk mye mer enn før. Forer med ulike typer frossent for to ganger om dagen - og da legges halvparten i det "blå hjørnet" og den andre halvparten i motsatt hjørnet. Så nå håper jeg bare at framgangen fortsetter - og at de blå etterhvert vil spise like godt som de røde !
                  "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
                  ( Lars Saabye Christensen )

                  Kommentar

                  Arbetssätt...