Scalarlek = lätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    Scalarlek = lätt?

    Är det lätt att få scalarer att leka?
    Jag har en scalar men ska köpa en till av motsatta könet.
    Hur vet man vilket kön det är på dem?
    / Rickard
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Det är svårt att se könen. På vuxna scalarer kan man gissa sig till könet, genom storlek, och fenornas längd. Hanen blir lite större, får något längre fenor, och kraftigare huvud. Men det blir som sagt bara en gissning. Det är en anledning till att du bör köpa fler än en ny. En annan anledning är att det är inte säkert att två scalarer passar ihop bara för att det är en hane och en hona. Passar de inte ihop finns risken att de inte leker, eller att lekarna misslyckas, och de börjar slåss.

    Hade ett par för att par år se´n, som vaktade ynglen bra, men så dog honan. Jag köpte en ny, och det dröjde länge innan de lekte. Och när de väl gjorde det gav sig honan på hanen och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann.

    Så det bästa är om du har ca 6 scalarer, som får välja partner själva, och se´n säljer du resten. Du kanske kan ha två par om akvariet är tillräckligt stort. De är lättlekta, om man har ett par som trivs ihop. Många scalarer verkar dessutom ha problem med yngelvården, förmodligen delvis beroende på att professionella odlare tar bort äggen från paren för att de ska leka snabbt igen, vilket troligtvis gör att ynglen inte själva lär sig yngelvård. Dessutom tar det onödigt med kraft från paret. Men man ska inte ge upp om de äter upp de första kullarna, då de kan behöva öva ett par gånger innan de lyckas.

    MVH Micke
    Senast redigerad av Shepard; 11 April 2005, 22:04.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Det är otroligt svårt att se könsskillnader på skalarer. Man brukar rekommendera att man skaffar ca 5-6 små skalarer och låter dem para ut sig själva. Får man tag i ett bra lekpar är det ganska lätt att få dem att leka, det svåra är att få dem att ta hand om rommen på ett vettigt sätt. Skalarer som odlats i fångenskap har ofta problem med det.

      Kommentar

      Arbetssätt...