Jippi! ca 50 fjärilsyngel i mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliegirl
    • August 2003
    • 18

    Jippi! ca 50 fjärilsyngel i mitt akvarium!

    Hej! till min stora förvåning har jag fått fjärilsciklidyngel. Jag hade gett upp hoppet redan för ett halvår sedan, men peppar peppar...
    Några frågor då jag aldrig haft yngel förut-

    1. Jag har bara ett 100-liters akvarium med två st platy och två st fjärilciklider. (inget extra yngelkar tyvärr).
    Hur länge kan man ha de små kvar i akvariet innan jag måste hitta ett nytt kar åt dem? (om de mot förmodan inte blir uppätna)

    2. Kan man fortsätta att byta vatten som vanligt eller ska man vara försiktig med för mycket rörelse för att inte stressa föräldrarna tex byta lite i taget?

    3. Vad ska man mata dem med och hur matar man yngel som går i ett kar med andra fiskar?

    / Elin
    MVH Elliegirl
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Dina yngel blir säkert god mat åt svärdbärarna förr eller senare, kan du inte flytta ynglena så flytta svärdbärarna annars tror jag inte att det kan bli så många kvar.

    När man har yngel i karet är vattenbyten ännu viktigare. Ynglena måste matas ordentligt, överbliven mat och fiskarnas avfall sabbar snabbt vattnet. Byt en mindre mängd varje dag så håller du ett jämt och bra vatten.

    I princip det enda foder som är tillräckligt bra för yngel i den storleken är nykläckt artemia, har du ingen sats igång och frisimmande så är det väldigt bråttom, jag har svårt att tro att det kan lyckas då. Om det är så akut kan du testa med okläckta skalade artemiaägg eller liquifry.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Elliegirl
      • August 2003
      • 18

      #3
      Hoppsan.. bäst att skynda sig till zooaffären och köpa mat...

      hmmm... en bra ursäkt för att köpa ett till akvarium finns också nu...
      MVH Elliegirl

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Jättegrattis!

        Jag har tidigare fött upp en kull fjärilsciklider på pulvertorrfoder blandat med lite silat dammfoder. Det dröjde nästan 1½ månad innan de åt normal fiskmat. Senaste kullen är uppfödd på mikromask och "molnet" av räkmix som blir när föräldrarna tuggar det. Men förmodar att artemia är utmärkt.

        Har du tätplanterat kommer några få nog att klara sig på naturlig mat, men de kommer att växa långsamt. Min erfarenhet från första kullen var att när de väl blivit frisimmande var de mycket tåliga.

        Svärdbärarna är kanske lite svåra för dem att hålla undan, mina vuxna har klarat hålla undan några pansarmalar i ett lika stort akvarium. Eftersom jag var rädd om ynglen bytte jag ut de vuxna pansarmalarna mot ett stim pansarmalsyngel efter ett par veckor.

        Föräldrarna vaktade ynglen i ungefär 30 dagar efter lek, sedan blev de likgiltiga. Förmodar att de börjar jaga ynglen så småningom om de får gå kvar.

        Tänk på att 50 st uppväxande fjärilsciklider behöver mycket plats när de blivit ett par månader. Det tog min första kull ca ett halvår att bli fullvuxna.

        Kommentar

        • Elliegirl
          • August 2003
          • 18

          #5
          Zooaffären hade slut artemia och annan yngelmat, så jag köpte en sorts frystorkade tabletter som han i affären trodde att de skulle kunna äta "stoftet" från.
          Ska till en annan affär imorgon för att se om de har någon bättre yngelmat.
          Det verkar dock som att de äter från tabletterna, men det är svårt att se.

          En kul grej är att föräldrarna hämtar yngel som är på villovägar i munnen och spottar ut dem i kullen igen!
          Det visste jag inte att fjärilciklider har till vana att göra.
          (eller så tror föräldrarna att det är mat och inser sitt misstag efter en stund).

          Jag måste nog flytta platysarna för de börjar få riktigt fula fenor...
          Jag ska få låna ett litet kar de kan bo i tills jag vet hur många yngel jag måste ordna utrymme för ifall de överlever.
          MVH Elliegirl

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen postat av Elliegirl
            ...En kul grej är att föräldrarna hämtar yngel som är på villovägar i munnen och spottar ut dem i kullen igen!
            Det visste jag inte att fjärilciklider har till vana att göra...
            Jo det är precis så de gör. Mina har varit mycket duktiga, mycket bättre än ryktet. T.o.m. ett missbildat yngel som inte kunde simma hämtades gång på gång första dagarna.

            Kan kanske vara idé att försöka få kontakt med närmsta akvarieförening, där kanske någon kan hjälpa dig med foder. Annars här i sydsverige går det faktiskt att håva dammfoder redan.

            Lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...