Hjälp! Vad är det med min fjärilsciklidhane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hjälp! Vad är det med min fjärilsciklidhane?

    I mitt akvarium bor ett par fjärilsciklider som har bott hos mig sen i början av december. De har alltid varit fredliga mot de andra fiskarna. Men i dag när jag matade pansarmalarna med en ny sorts tablettmat började hanen jaga iväg alla pansarmalarna genom att anfalla dem. Han gjorde även utfall mot kardinaltetrorna och körde iväg fjäriltjejen. Den enda han inte gav sig på var panaquen.

    Han verkade förvånandsvärt aggressiv och var helt vild! Jag blev helt paff, men trode att den nya maten kanske var extra god. Men han har aldrig gjort så här ens när jag matat med mygglarver eller artemia.

    När jag kom hem senare höll han fortfarande på, fast det inte fanns nån mat kvar. Och så såg jag även tjejen jaga iväg någon.

    Är detta normalt? Varför blev han så vild helt plötsligt nu när han är ca 1 år gammal?

    Han har i några månader hållit på med och simmat väldigt fort efter tjejen så hon blir iväg körd. Men när jag frågade om detta fick jag höra från många olika håll att detta berode på att tjejen inte var leksugen.

    Men vad betyder detta nu? Det är inte alls trevligt att ha ett akvarium som liknar en krigszon
    Senast redigerad av batski; 21 March 2005, 23:13.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Baggen
    • July 2004
    • 340

    #2
    Så är det , ger sig efter några dagar , han är könsmogen och
    håller på att sätta sitt revir , och då måste alla bort! det är ju
    han som bestämmer. Lugnar sig efter ett tag då han har bevisat
    att han är dominant. Lek följer sedan när honan är mogen.

    /Baggen

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Baggen
      Så är det , ger sig efter några dagar , han är könsmogen och
      håller på att sätta sitt revir , och då måste alla bort! det är ju
      han som bestämmer. Lugnar sig efter ett tag då han har bevisat
      att han är dominant. Lek följer sedan när honan är mogen.

      /Baggen
      Men har han inte varit könsmogen förrän nu? De är ju ca 1 år gamla nu. Och de har redan lekt en gång. För flera månader sen. I alla fall så låg de ägg. Dessa blev dock uppätna.

      Fast jag har faktiskt märkt att han har blivit finare och går och spänner sig mer de senaste dagarna...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Håller med Baggen, din fjärilspojke håller på att bli en fjärilsman De är könsmogna innan de når fullstorlek och börjar tampas om herraväldet. Man ska väl inte jämföra med människor, men samma sak gäller ju för oss. Vi blir fortplantningsdugliga innan vi blir vuxna.

        Jag tror din fjärilsflicka får lite mer lugn och ro om han får lite annat att tänka på än att övermodigt spänna sig och jaga alla. Samt om du pysslar till ett utrymme med skyddad insyn...
        Iris

        Kommentar

        • Paula81
          • March 2005
          • 59

          #5
          Ja, så länge du inte har andra hannar som vill kämpa för samma revir så kommer han nog lugna ner sig när han tagit över sin del av karet. I mitt malawikar är den en s.k. krigszon hela tiden. Har för många starka och dominanta hannar!!

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            De blir könsmogna vid 5 månader ungefär, vid 7 månder är de normalt helt fullvuxna.

            De har händelsevis inte lekt så att han vaktar rom? Har du ökat matningen senaste veckan?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              De är nog runt 10 månader gamla nu. De är båda ute och simmar över hela akvariet, så nej de vaktar inte rom. Men ja jag har ökat matningen den senaste veckan.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Signe
                • January 2005
                • 141

                #8
                vad har det för betydelse om man ökat matningen? nu blev jag nyfiken....vad har det för påverkan på fiskarna?


                //Nina

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  För lite mat tror jag är vanligaste orsaken att fjärilsciklider inte leker. Ökar man på maten efter att man (omedvetet) svält dem brukar de förbereda lek och sedan ofta leka.

                  Så fortsätt med mer mat och de kanske leker igen.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    I dag har de verkat mer intresserade av varandra än vad de varit på länge
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Iris A
                      • October 2004
                      • 158

                      #11
                      Kul!
                      Blir det ngn lek? En sak som brukar vara alldeles oemotståndligt för mina är en flat, slät sten på c:a 8-10 cm i diameter på undanskymd plats, gärna i kombination med mkt svarta mygglarver...

                      Eftersom dina är så pass unga så kanske du vill vänta med att skaffa flera? Se hur dessa två utvecklar sig först!

                      Lycka till!
                      Iris

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Det har inte hänt nånting än. Får väl mata med svarta mygglarver i morgon igen. I dag fick de artemia.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Iris A
                          • October 2004
                          • 158

                          #13
                          Vattenbyten brukar ocks trigga lek (i princip allt de kan accosiera till regnperiod med plötsligt mer vatten och mer mat och proteinrikare mat... ja, du vet ju ).

                          Om du får ägg så... Efter vad jag vet så har du rätt så bra parametrar: Idealiskt bör du ha pH 6,5 och kH 3-5 och temp 28-33*C enligt akvarieföreningens fjärilsciklidodlare. Ju högre temp, ju fortare mognar ynglen. Dessutom behöver man ibland tillsätta ngt antimögelmedel, det finns flera olika på marknaden, det vanligaste är metylenblått (svagt anticeptiskt samt gör så att vattnet blr blått och därmed mörkare).

                          Jag har försökt rädda yngel från sina hungriga föräldrar två gånger, den ena gången flyttade jag över lekstenen till Oscars (sambons) snigelfarm på 19 l. Då åts äggen upp av de små sniglarna (idiotiskt av mig att tro att de inte skulle falla för frestelsen!!!). Andra gången inneslöt jag stenen i det nät som tillhör yngelkassen. Sniglarna kom inte åt äggen och jag släckte för säkerhets skull belysningen, hade endast en svag lampa utanför akvariet tänd, för ledljus. Cirkulationen får inte heller vara för svag, en Fluval 2+ på lägsta hastighet var allt jag hade då. på gränsen till för kraftig även på lägsta hastighet. Sera morena och sera aquatan, men inget annat pH-sänkande så jag tror jag hade pH c:a 7. Temp 28*C, kH okänt men inget kalk utöver det från döda småsniglar. Jag hade då inget antimögelmedel.

                          Efter tre dagar såg jag en brun prick i de ägg som inte möglat (ung. 1/3 av äggen hade möglat). Fjärde dagen väntade jag på att det skulle börja hoppa små nyckläckta varelser på stenen, men i dunklet såg jag inget. Dag fem plockade jag upp stenen och sköljde den i varmt vatten - bara för att upptäcka 5-7 kokta yngel...!!!!

                          De är VÄLDIGT små... Två dagar senare pratade jag med akvarieföreningsgubbarna, de hade också haft ett misslyckat försök ungefär samtidigt, trots att de hade bättre parametrar än jag, men de menade att kranvattnet ibland kan ställa till det genom tillfälligt ökade halter av metaller???

                          Om du vill söka info så titta på "aquarticles" (sök på oglingsartiklar och fjärilsciklid), "fjärilscikliden - papiliochromis ramirezi" av Jan-Eric Larsson-Rubenowitz samt sök på ciklid.se.

                          Mina ciklider har en lugn period för tillfället. Istället verkar rosentetrorna vara lite småromantiska, särskilt en av honorna och hanen följer efter varandra, simmar runt varandra och jagar undan de andra honorna. Får se om det kan bli ngt så småningom... Men då äter nog pansarmalarna upp rommen eftersom de inte vaktar den.

                          Ha det gott o lycka till!
                          Iris

                          Kommentar

                          • Iris A
                            • October 2004
                            • 158

                            #14
                            Förresten, jag har för mig att du undrade över innehållet i sandsten. Det beror förstås på bergarten/bergarterna sanden kommer ifrån. Kvarts, dvs kiseloxid är den vanligaste grunden, samt fältspat (består av kalium-/natrium-/ eller magnesiumkiseloxid) och ibland kiseldioxid, järnoxid eller kalkspat, beroende på berggrunden. Min sandsten är troligtvis röd kvartsitisk dalasandsten (jag har själv plockat den i ett sandstensbrott vid siljan under en geologiexkursion), innehåller i så fall kvarts och fältspat. Med "kvartsitisk" menas att den omvandlats under högt tryck så att den är mkt tätt sammanpressad. Gotländsk sandsten, däremot, brukar vara kalkrik och lättvittrad

                            Iris

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Iris A
                              Jag har försökt rädda yngel från sina hungriga föräldrar två gånger
                              Men försvarar inte de sina yngel?

                              Tack för informationen om sandstenen! Det är klart att den innehåller olika mineraler beronde på urspungsområde. Vad dum jag är. Såg en gång väldigt vackert orangeröda sandstenar från Gran Canyon-området till salu i en akvarieaffär, men jag visste inte om de innehöll kalk, så jag köpte dem inte.
                              Senast redigerad av batski; 28 March 2005, 12:36.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...