Vad ska jag börja med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Vad ska jag börja med?

    Jag undrar vad jag ska börja med för fiskar i mitt 105-liters kar. Vill ha en sydamerikabiotop och hade tänkt mig Ap. Viejita, Fjärlilsciklid, Corydoras melini, Otocinclus ochsvart fantomtetra..

    Frågan är nu bara om jag ska utesluta fjärilarna och köra på Viejita enbart som dvärgciklid i mitt inte alltför stora kar..?

    Eller ska jag kanske värma upp med 2 par fjärilar och se hur det funkar och sen när jag blir lite mer rutinerad så kan jag avancera till Viejita??

    Tacksam för svar..
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Med tanke på akvariets storlek tycker jag du ska bestämma dig för en ciklidart. Fjärilsciklider är ju fina (har dem själv) men man får mera "fart" på dem om man har två hannar och ett gäng honor istället för ett par. Ditt akvarium är i minsta laget för den konstellationen, men det kan kanske fungera om du har gott om växter, stora rötter och andra gömställen. Ottosar uppskattar också ett lugnt hörn dit de kan dra sig tillbaka för att vila.

    Om du istället väljer viejita kan du ha ett mer öppet landskap i akvariet, eftersom du bara har en hane + några honor. Sedan finns det ju flera arter...

    Tja, välj själv...
    /Iris

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Viejita är en fantastiskt vacker Apistogramma - men min erfarenhet är att den är lite känsligare än t ex A. cacatuoides om den inte får surt vatten. Om du skaffar viejita rekommenderar jag att du slänger i ordentligt med rötter, ek- eller boklöv samt alkottar. Skulle inte försöka ha två ciklidarter i ett så pass litet akvarium.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Jimmy
        • January 2005
        • 103

        #4
        Ursprungligen postat av daniel60
        Skulle inte försöka ha två ciklidarter i ett så pass litet akvarium.
        mvh Daniel
        Personligen tycker jag det är bättre att ha 2 par av olika arter än 2 par av samma art. Inom arten är ciklider betydligt mer rivalisernade.

        Kommentar

        Arbetssätt...