Fjärilsciklider..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Fjärilsciklider..

    Hej go vänner......

    Finns det någon som skulle vilja berätta för mig lite om fjärilens lek och ev yngelvård..? Jag har nu 2 par och är väldigt nyfiken på dessa vackra fiskar.

    har ett par som leker, gräver i sanden, två hål....men jag vill veta mer, vad händer sen..?

    Blir så glad om jag kan få lite mer upplysningar..

    Ha en bra dag....Nina
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Det finns väldigt mycket skrivet om det på forumet, men eftersom jag precis fått yngel så känner jag för att skriva av mig.

    Först och främst behöver de rätt mycket plats för att det skall bli något av det. Annars avbryter de vaktandet av rommen, jag gissar på minst 60-70 cm till andra fjärilar och inte för mycket andra fiskar heller.

    Tidpunken för lek hos mig är nästan alltid 1-3 timmar före ljuset släcks. Det tyder på att de gärna vill ha en timer som släcker ljuset vid rätt tidpunkt.

    Underlaget spelar viss roll. Mina föredrar alltid ett platt föremål, gärna med lite gropar som t.ex. en rot framför att gräva i sanden. De verkar vakta rommen bättre på platt föremål. Ett blad nära bottnen fungerar också bra.

    När de skall leka brukar mina honor putsa eller gräva på ett antal ställen. Är det ett bra ställe utan för mycket fisk runomkring så brukar leken inte vara något problem och de börjar vakta rommen. Hannen står för vaktandet den mesta tiden. Är det mycket andra fiskar i akvariet trycker han direkt över rommen, är det bara någon enstaka så lämnas den vind för våg tidvis. Men han har inte glömt den, kommer någon i närheten så...

    Nu kommer det kritiska hos mig, mycket av rommen vitnar, dör och rensas bort efter hand. Det börjar vitna efter ca ett dygn. Efter andra natten är det sällan några romkorn kvar.

    Så för tre veckor sedan provade jag lägga lite torv i filtret och plötsligt så var så gott som alla romkorn levande efter andra natten! Resten är beskrivning från denna enda lyckade lek. De delar ett ganska tätplaneterat 100L akvarium med två pansarmalar, mitt vatten är mjukt och lite surt.

    En timme innan ljuset släcktes (2 dygn efter lek) började ynglen kläckas. Hanen grävde en grop i sanden och flyttade de kläckta dit efter hand. När ljuset släcktes var alla ditflyttade.

    Nästa kväll flyttades ynglen ingen, denna gången till en grop på roten. Så höll de på att flytta alla ynglen minst en gång om dagen.

    Efter knappt 6 dygn (efter lek) blev alla frisimmande, nu hjälps hanen och honan åt precis lika mycket alla hålla ordning på dem. De är ytterst noga med att inte tappa bort något, t.ex. var ett yngel en "bukrutschare" som inte kunde simma, det hämtades ideligen upp och spottades in i stimmet.

    De flesta av ynglen verkade äta mikromask direkt. Dessutom matar jag föräldrarna med räkmix och när de äter det blir det ett moln av småbitar som ynglen äter. Någon annan mat har de inte fått. Det är nu 10 dagar sedan de blev frisimmande, föräldrarna vaktar lika noga fortfarande. Det är uppskattningsvis 200 st yngel kvar.
    Senast redigerad av dgqlof; 15 March 2005, 21:33. Anledning: Otydligt

    Kommentar

    • Signe
      • January 2005
      • 141

      #3
      Tack för all information..!

      Det var häftigt att läsa.! Vet ej om jag kommer att lyckas, har nog för många fiskar i karet för det. Men kul att veta hur det går till.

      Har du inget foto på alla yngel?

      Tack än en gång för ditt intresanta svar
      mvh Nina

      Kommentar

      • 60liter
        • November 2004
        • 33

        #4
        Jag har också tänkt att starta ett nytt akvarie på 60 liter där jag tänkt ha mina 4 fjärilsciklider som jag just nu har i ett 105liters med mer fiskar. Det är en hane och 3 honor, men det verkar inte som om honorna är något leksugna, för det är alltid hanen som jagar honorna och då blir honorna bleka och rädda.. Jag har haft fjärilscikliderna i ungefär 2-3 månader, och i början verkade det precis som om dom skulle leka, för hanen och en hona höll på i ena hörnet av akvariet och grävde gropar, och honan hade fin röd buk, och så stack det ut ett äggläggningsrör, men det verkade inte som om det blev någon lek, och efter det har dom inte vågat sig på det igen, kan det bero på att dom är stressade av alla andra fiskar?
        i det akvariet jag har tänkt att starta nu tänkte jag ha dessa 4 fjärilsciklider och 2 ancistrus, tror ni det kan funka bättre för att få lek?

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ursprungligen postat av 60liter
          ...och efter det har dom inte vågat sig på det igen, kan det bero på att dom är stressade av alla andra fiskar?
          i det akvariet jag har tänkt att starta nu tänkte jag ha dessa 4 fjärilsciklider och 2 ancistrus, tror ni det kan funka bättre för att få lek?
          Jag tror bara du skall flytta över ett par till 60L, annars blir det för trångt. Ancistrusen borde fungera. Och en viktig anledningen att de inte lekt igen kan vara att de får för lite mat. Tätplanterat eller mycket gömställen är bra, då blir inte honan jagad. Lycka till!

          Tyvärr jag jag inte lyckats ta några bra foton på ynglen, de rör sig hela tiden så det blir inget utan blixt, med blixt blir det bara reflexer.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av 60liter
            i det akvariet jag har tänkt att starta nu tänkte jag ha dessa 4 fjärilsciklider och 2 ancistrus, tror ni det kan funka bättre för att få lek?
            Ancistrusar behöver minst 120 liter och dessutom kan det bli bråk mellan hanar. Försök istället hitta några pitbull plecos (LDA25). Jag 5 stycken och de äter alger som växer på rötter, sanden och även på växterna.

            Och så bara ett par fjärilar som dgqlof säger.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Hungsterx
              • January 2010
              • 16

              #7
              Vad gör man med torven mer exakt egentligen? är det bara att slänga det i vattnet , alltså de man köper från trädgårds affärerna.

              Kommentar

              • Speedo
                • January 2010
                • 602

                #8
                Ursprungligen postat av 60liter
                Jag har också tänkt att starta ett nytt akvarie på 60 liter där jag tänkt ha mina 4 fjärilsciklider som jag just nu har i ett 105liters med mer fiskar. Det är en hane och 3 honor, men det verkar inte som om honorna är något leksugna, för det är alltid hanen som jagar honorna och då blir honorna bleka och rädda.. Jag har haft fjärilscikliderna i ungefär 2-3 månader, och i början verkade det precis som om dom skulle leka, för hanen och en hona höll på i ena hörnet av akvariet och grävde gropar, och honan hade fin röd buk, och så stack det ut ett äggläggningsrör, men det verkade inte som om det blev någon lek, och efter det har dom inte vågat sig på det igen, kan det bero på att dom är stressade av alla andra fiskar?
                i det akvariet jag har tänkt att starta nu tänkte jag ha dessa 4 fjärilsciklider och 2 ancistrus, tror ni det kan funka bättre för att få lek?

                Precis så e det för mej med!!
                Jag hade problem igår för jag trodde dom bråka(hane, hane eller hona, hona) men sen fick jag experthjälp och det löst sig det var hane, hona!
                då förstog jag allt: Hanen är könsmogen men inte honan(hona är typ 2 cm mindre)
                Har jag stavat fel....Är det sant?
                Rätta mig gärna!

                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                Kommentar

                Arbetssätt...