Mina fjärilar leker!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Mina fjärilar leker!!

    Hej, det är så roligt att se, dom är så måna om varandra. Dom har gjort två gropar, varför? är det någon som vet? Men nu ser det ut som om dom bestämt sig för ena gropen. Men vad kommer att hända nu?
    Jag har inte haft fjärilsciklider förr, köpte dom här(två par) i fredags.
    Är det något jag ska tänka på?
    När och var lägger hon rommen?
    Jag hade tänkt göra ett vattenbyte i morgon. Kan jag det?

    Ni som har varit med om det här, skriv till mig är ni snälla.

    God natt.....Nina
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Grattis. Att få fjärilar att leka är hursomhelst den lätta biten, att få yngel är trixiga biten, åtminstone enligt mina erfarenheter!
    Så vitt jag vet så kommer rommen att läggas på en sten där den luftas av strömmen från pumpen. Tror även att man kan köpa ett ämne på zooaffären som motverkar att rommen möglar (heter det mytelenblått??!)
    Som sagt, många kanske och "jag tror" från min sida, kanske någon annan kan ge dig lite säkrare uppgifter....
    Lycka till i alla fall!!!

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      När mina fjärilsciklider lekte första gången så lade de rommen på en flat sten.
      Andra gången så grävde de en grop i gruset ( men eftersom jag hade botten täckt av eklöv då så "städade" de bort dem först... ) och lade rommen där.
      Det sistnämnda stället var dock inte så bra eftersom löven "blåste" tillbaka och lade sig över rommen, vilket resulterade i att hanen som vaktade och fläktade rommen just då struntade i den.
      Men jag kan rekommendera en liten flat sten om du inte har någon sådan i akvariet.
      Lägg den gärna så att den är delvis skyddad av någon växt eller nåt....

      Lycka till!
      /muppins


      Kommentar

      • Baggen
        • July 2004
        • 340

        #4
        Mina är fanatiskt förälskade i boklöv , slänger jag ner det då
        leker dom direkt.Alfa hanen är dock usel , hellt sönderavlad,
        han e bra på att slåss och äta ägg. Har dock 2 andra hanar som
        fortfarande har det rätta lekbeteendet kvar. Tack gud för att
        det finns VF.

        /Baggen

        Kommentar

        Arbetssätt...