kakadua tips på lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    kakadua tips på lek

    hejhej ja vill ha lite tips på lek me kakaduaciklider..

    ja köpte 2 kakaduor, en hona en hane för tre veckor sen och har matat me mest svartamygglarver o lite olika torrfoder.. ida har jag höjt temperaturen med två grader..
    imorrn tänkte jag göra ett 30% vattenbyte som tar ner temperaturn nåra grader.. är de så man brukar leka kakaduor?
    gör ja nå fel?

    skulle det lättare bli lek om ja köpte en till hona?

    vill sen ha fler tips o så från andra som har odlet kakaduor å dvärgciklidr i allmänhet..
    t
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    #2
    Klockan är ca. 19:19.
    Det är kallt ute.

    Har ingen fantasiliknande- utomjordsmörkeralv någon gång odlat dvärgcikliden cacatuoides, som tillhör släktet apistogramma?
    Om någon har, snälla informera mig om hur ni bar er åt.

    Med Vänliga Hälsningar Servant
    t

    Kommentar

    • erland
      • June 2003
      • 410

      #3
      Jag har ett kakaduapar som leker ungefär en gång per månad. Jag har lyckats komma så långt som att det har blivit frisimmande yngel som alltid hitills har försvunnit efter ett antal dagar eller upp till en vecka. Förmodligen blir de uppätna av någon av de andra fiskarna i akvariet (det finns bland annat pansarmalar, gibbiceps och dorsigerusciklider i samma kar).

      Jag har ca 26-27 grader i akvariet som är på 240 liter, de har alltid hittills lekt i grottutrymmen som jag skapat på undersidan av två rötter. De verkar gilla ganska små grottor/utrymmen när de leker. Det brukar märkas att de lekt genom att honan håller sig undan i grottan, hanen däremot brukar simma omkring i karet precis som vanligt. När ynglena blir frisimmande hjälps båda föräldrarna åt att vakta ynglena, honan är nog den som vaktar dem med energiskt. Jag skulle tro att mina kakaduaciklider är ca 4cm stora.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
      Min Zoopet Blog

      Kommentar

      • Servant
        • December 2004
        • 315

        #4
        när har dom lekt? efter typ vattenbyte?
        jag kanske har för stora grottor så att dom inte leker..
        ungefär 1 decimeter breda och långa och en halv decimeter höga..
        t

        Kommentar

        • erland
          • June 2003
          • 410

          #5
          Jag har inte noterat exakt när de lekt, jag tror det har varierat lite gång från gång så jag har inte direkt sett något samband. Jag matar huvudsakligen med torrfoder i form av granulat men de får frysfoder i form av vita mygg eller artemia kanske 2 gånger per vecka.

          Jag tror det kan vara så att du har för stora grottor, de grottor som mina har lekt i har en öppning på 2 cm höjd och 4 cm bredd och jag skulle tro att grottan är kanske 5-10 cm lång.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
          Min Zoopet Blog

          Kommentar

          • Servant
            • December 2004
            • 315

            #6
            aha..
            haru nått tips för att göra så små grottor då?
            t

            Kommentar

            • erland
              • June 2003
              • 410

              #7
              Jag har bara gjort en avlång grop i gruset och sedan placerat en rot ovanför gropen så att gropen sticker ut liten framför roten så det går att komma in i grottan under roten. Men annars så går det också bra att ordna små grottor med mindre skifferstenar som man lutar mot något annat föremål. Med halva lerkrukor kan också bilda mindre grottor.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
              Min Zoopet Blog

              Kommentar

              • Servant
                • December 2004
                • 315

                #8
                Okej. Jag tror att jag har en hum om hur jag ska göra nu.
                Tack för de tips du givit mig, de föll mig verkligen i smaken.

                Förresten, tror du att lek skulle triggas i och med att jag köper en ny hona?
                t

                Kommentar

                • GAIS4s
                  • March 2005
                  • 77

                  #9
                  Ju midre hålor desto bättre! Dom lägger sig på sidan och simmar in i skrevor i stenar & under snäckskal bland annat. Sedan gäller det att fånga ynglen fort som den annars blir dom mat! Alternativt leka ett par i eget kar. För mig gick det bäst med bara en hona, vet inte om hanen har svårt att välja när dom e två?

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Ursprungligen postat av Servant
                    hejhej ja vill ha lite tips på lek me kakaduaciklider..

                    ja köpte 2 kakaduor, en hona en hane för tre veckor sen och har matat me mest svartamygglarver o lite olika torrfoder.. ida har jag höjt temperaturen med två grader..
                    imorrn tänkte jag göra ett 30% vattenbyte som tar ner temperaturn nåra grader.. är de så man brukar leka kakaduor?
                    gör ja nå fel?

                    skulle det lättare bli lek om ja köpte en till hona?

                    vill sen ha fler tips o så från andra som har odlet kakaduor å dvärgciklidr i allmänhet..
                    Skaffa fler honor, kakaduan är en harembetingad fisk och vill ha många kvinnor i närheten. 2-3st till.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Servant
                      • December 2004
                      • 315

                      #11
                      så nu har ja iaf gjort nåra grottor till me lerkrurkeskärvor..
                      tror att ja har haft för kallt förut.. har höjt tempen nu..

                      hm.. läste i en annan tråd att dom kan bli störda o ge upp reviret om man har för påträngande fiskar o att de då inte blir nån lek.. mina metallpansarmalar är påträngande.. o dom lär sej aldrig.. honan har svårt att få bort dom.. men hanen brukar fixa det..
                      kan dom påverka negativt?
                      Senast redigerad av Servant; 17 March 2005, 14:25.
                      t

                      Kommentar

                      • GAIS4s
                        • March 2005
                        • 77

                        #12
                        Jo d är klart dom kan bli störda men då hittar hon nog ett annat ställe! Men mina honor tycker jag jagar bort d flesta invånarna inkl. min Xenopus Laevis(klogroda), och han e inte lite tyken! (Ätit upp 50 neontetror sen jul)
                        Har för övrigt en riktigt gul o fin hona som vaktar rom nu! lycka till

                        Kommentar

                        • Servant
                          • December 2004
                          • 315

                          #13
                          har typ en ny strategi.. höja temperaturen mkt till 28-29 grader. byta 10% vatten varje da o fylla på med iskallt.. mata riktligt med svarta mygg..
                          får se hur de går..
                          t

                          Kommentar

                          • Servant
                            • December 2004
                            • 315

                            #14
                            hmm... nu tror ja att ja har förutsättningar för lek.. temperatur.. mat.. inredning... vatten osv.. men de ja tror att ja inte har e just lek.. själva leken har ja inte... hanen e inte intresserad o burrar upp sig för honan osv..

                            hur ska ja få dom i lektagen? finns de nåt ja kan göra eller e de bara å vänta?
                            t

                            Kommentar

                            • Jimmy
                              • January 2005
                              • 103

                              #15
                              Ursprungligen postat av Servant
                              har typ en ny strategi.. höja temperaturen mkt till 28-29 grader. byta 10% vatten varje da o fylla på med iskallt.. mata riktligt med svarta mygg..
                              får se hur de går..
                              Låter på tok för varmt.
                              Jag kommer inte ihåg vid vilken temperatur chansen att dom leker var högst.
                              Men det va inte 29C iaf.

                              Att fylla på med iskallt vatten simulerar regn, jag tror inte kakaduor bryr sig inte om det regnar eller inte, andra fiskar "triggar" dock på det.

                              Googla lite efter vad man borde göra istället.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...