"snedsimmad" uaru?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjulejus
    • February 2005
    • 60

    "snedsimmad" uaru?

    en av mina Uaru (amphiacanthoides) har blivit snedsimmad. Inte såsom jag har sett andra fiskar bli innan, den beter sej konstigt på annat sätt.

    Den simmar med huvudet nedåt botten. Dessutom simmar den ofta fram till doppvärmarens lampa, och "gnuggar" sej mot doppvärmaren samtidigt som den kollar lampan.
    Detta problem har inte kommit på någon av de andra fiskarna.
    Jag har mitt akvarium där det inte kommer direkt solljus, och så här års har jag lysröret tänt så länge det är ljust ute (ungefär)

    så jag undrar om det kan vara något annat fel på min fisk?
    Kan det vara så att den har för lite plats eller liknande?

    tacksam för hjälp.
  • eken_eklund
    • March 2005
    • 96

    #2
    du kanske har för lite salt i efter som att fisken gnuggar och kliar sig..det du kan göra är att hälla i salt utan jod och tillsatser tex havssalt

    /Matttias

    Kommentar

    • hjulejus
      • February 2005
      • 60

      #3
      Den gnuggar inte sej på det "gamla hederliga sättet".
      Den snarare "dansar" framför doppvärmaren, den rör inte emot. Påminner om någon form av parningsdans.. att den uppvaktar doppvärmaren.=0)

      Den gör det idag oxå, men den simmar inte konstigt i alla fall, och det är skönt det... *pust*

      jag har ectozon i karet, en tesked per femtio liter. Det ska räcka.
      Vill inte hälla i mer salt, då jag har pansarmalar, som tydligen ska vara jättekänsliga mot salt.

      Kommentar

      • hjulejus
        • February 2005
        • 60

        #4
        Det stora problemet var ju att den simmade konstigt, att huvudet var nedåt.. lixom att den simmade med ryggen före.
        Just för att risken för snedsimning i mitt kar borde vara litet,

        Kommentar

        Arbetssätt...