Deformerade discusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • COBRAN
    • June 2004
    • 59

    Deformerade discusyngel

    Fick för en månad sedan ett discuspar till lek i ett 90 liters akvarium utan bottenmaterial med ett dubbelt "billi filter" och en lekkruka..
    Nu till problemet.. Allt såg till en början ut att gå bra och c:a 150 yngel blev frisimmande och åt på föräldrarna.. efter 5-6 dgr började jag så smått att mata med artemia och allt gick som det skulle men efter c.a 2 veckor började jag bli misstänksam då jag tyckte ynglena såg konstiga ut.. De hade "hackiga, oregelbundna" fenor. Efter ytterligare en vecka då ynglena började ta form så gav jag upp.. De var då mer än 1 cm långa och alla utom en var defekta med helt eller delvis tillbakabildade fenor.. Hmm! vad gick fel?
    Föräldrarna är en Pigeonhane och en bluevariant hona(blue diamond?)

    Vattenvärde: ph c:a 6.4 gh 5 kh 1-2 temp 29C
    Mat: granulat+ röda mygg
    Vattnet var en sammansättning av 70% osmos + 30% kran(gh12 kh10 ph 7,4)+fosforsyra för att få ner ph värdet
    Det hängde en nylonstrumpa med fluval´s torv i karet första veckan som togs bort när ynglen var frisimmande
    vattenbyte utfördes med c.a 10% dagligen i samband med utsugning av exkrementer och byttes ut mot ovan nämnt vatten

    jag har i efterhand fått reda på att vattenbytena i detta tidiga stadium kan vara boven i detta.. Nu har de lekt igen o det skall kläckas i kväll.. Är det någon som kan tipsa mig eller hjälpa mig med mitt problem

    Övrigt kan tilläggas att samtliga yngel betedde sig helt normalt och var pigga och matglada.. ingen sjukdom

    Tack på förhand/ orolig
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Mineralbrist orsakad av osmosvattnet är orsaken. Det finns mineralsalt att köpa som motverkar detta.

    Kommentar

    • COBRAN
      • June 2004
      • 59

      #3
      Tack..Kan man mäta det på nåt sätt, med mineraler.. eller hur vet man hur mycket salt. Jag har "Sera" mineralsalt hemma men har inte provat av okunskap.. Du verkar helt säker, då kan jag glömma det där med vattenbytena då?.. Kan jag hälla i saltet nu eller är det för sent? (kläcks om några timmar)

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Jag hörde en odlare som tar bort torvstrumpan när rommen är lagd och inga vattenbyten de första tre fyra dagarna.

        Mvh Lucas

        Kommentar

        • COBRAN
          • June 2004
          • 59

          #5
          Ska inte byta nåt vatten nu på en dryg vecka, de är kläckta nu och jag har hällt i 5 gram mineralsalt.. ska bli intressant o se.. Ett vildfångat par bruna discus lekte igår, ser bra ut där änn så länge
          Senast redigerad av COBRAN; 15 March 2005, 15:17.

          Kommentar

          Arbetssätt...