fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eken_eklund
    • March 2005
    • 96

    fjärilsciklid

    kan man ha fjärilsciklider med nyckelhåls ciklider, scalarer, algätare, diskus, choklad- och pansarmalar ?? vill gärna veta snart

    Mvh Mattias
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Det borde väl gå bra. Hur stort är akvariet?

    Kommentar

    • eken_eklund
      • March 2005
      • 96

      #3
      det är ungefär 300-350 liter tror jag vet ej riktigt

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Hej.
        Även om akvariet är stort är det ingen bra idé. Fjärilsciklider är lite "veka", de är inte så bra på att hävda sig mot andra ciklider. Om du ska ha dem ihop med scalarer, diskus och nyckelhålsciklider så borde de större cikliderna komma till akvariet som ungfisk, så att fjärilarna får övertaget från början. Då kan det kanske fungera. Av ovanstående tror jag nyckelhålsciklider har bäst förutsättningar att fungera med fjärilsciklider eftersom de ofta är lite skygga.

        Om du absolut vill flytta in fjärilscikliderna till ett akvarium med vuxna scalarer och nyckelhålsciklider måste du plocka ur de stora cikliderna ett tag (några dagar), så fjärilscikliderna hinner göra sig hemmastadda, hitta gömställen m.m. Men du kommer inte att ha så stor glädje av dem, risken är att fjärilscikliderna spenderar mesta tiden med att gömma sig och ser allmänt bleka ut. Inte ett roligt fiskliv....
        / Iris
        Senast redigerad av Iris A; 13 March 2005, 18:15.

        Kommentar

        • eken_eklund
          • March 2005
          • 96

          #5
          okej tack .. det är bra så jag vet vad jag ska göra

          Mvh Mattias

          Kommentar

          • eken_eklund
            • March 2005
            • 96

            #6
            jag har en annan fråga.. fungerar fjärilarna bra med guppy eller kampfiskar eller blir dom små uppätna ??

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              vad är de små?
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • eken_eklund
                • March 2005
                • 96

                #8
                guppy (kanske kampfiskar)

                Mvh Mattias

                Kommentar

                • Iris A
                  • October 2004
                  • 158

                  #9
                  Fjärilsciklider fungerar fint med guppys eftersom de inte stör varandra och trivs på olika vattendjup (guppy högt upp, fjärilar nära botten) men de har ju lite olika krav på optimal miljö: Fjärilar mjukt och lite surt, guppy hårt och neutralt- lite basiskt.

                  Kampfiskar vet jag inte hur de fungerar m fjärilar, det beror kanske på den individuella kampfiskhannen, om han är lugn eller mer aggressiv.
                  /Iris

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Man kan visst ha fjärilar med nyckelhålsciklider... Detta även om man har en nyckelhål som har gått i karet länge innan fjärilarna kom.. Detta funkar i mitt kar iaf.. Enda gången det blir konflikter är vid romvård...

                    Kommentar

                    • eken_eklund
                      • March 2005
                      • 96

                      #11
                      tack.. men fungerar fjärilarna bra med dom andra som jag sa i början?? diskus vet jag att dom inte bryr sig så mycket men med scalarer ??

                      Mvh Mattias

                      Kommentar

                      • Servant
                        • December 2004
                        • 315

                        #12
                        Ja, om jag ska säga mitt så tycker jag att det inte borde bli några större problem mellan fjärilscikliderna och scalarerna.
                        De är inte orienterade likadant, de skiljer sig stort storleks, form och färgmässigt.
                        Dessutom tillbringar fjärilscikliderna större delen av sin levnadstid vid botten, och scalarerna vid mellersta, och översta vattenskiktet.

                        Man brukar också rekommendera just någon art av släktet apistogramma att använda i diskus/scalarkar.

                        Självklart borde det bli lite kägg vid lekperioderna, men det får ju alla fiskar dras med. Alltså inget speciellt med fjärilar.
                        Senast redigerad av Servant; 14 March 2005, 18:47.
                        t

                        Kommentar

                        • eken_eklund
                          • March 2005
                          • 96

                          #13
                          mmm bra . men jag tror att jag ska prova mig lite fram när jag lägger i scalarerna så jag köper nog bara ett par till att börja med så att fjärilarna får vänja sig .

                          Tack för alla svar /Mattias

                          Kommentar

                          • eken_eklund
                            • March 2005
                            • 96

                            #14
                            jag har en annan fråga.. vad är det för skillnad mellan bolivians och "vanlig" fjärilsciklid??
                            vilken rekomenderar ni bäst ?
                            och vilken är roligast?

                            /Mattias

                            Kommentar

                            • Iris A
                              • October 2004
                              • 158

                              #15
                              Låter bra att provasig fram. Fjärilsciklider är inte lika tuffasom t ex apistogrammacikliderna (jag tänker på hongsloi, cacatuoides m.fl.).

                              Jag har själv inte haft bolivianskafjärilsciklider, men jag har hört att de är lite större samt mindre "sönderavlade" (och därmed mindre känsligaför vattenkvalitet och bättre yngelvårdare). De har inte fjärilarnas skimmrande blå prickar men är i övrigt rätt så lika i kroppsform och grundfärg.

                              Själv har jag inte haft några problem med fjärilsciklíderna, de är aktiva och verkar inte så känsliga (eller har jag haft tur?), men backar när någon annan fisk tar upp kampen om herraväldet (senast gällde det en limia nigrofasciata, jämförbart med en molly). Nu går de (5 honor, 2 hanar) med rosentetror, kardinaltetror, pansarmalar och ottosar. Då färgar de ut ordentligt och det är kul att se deras inbördes "maktkamper", de spänner sig och markerar status men jagar aldrig och närvaron av en annan hane verkar hålla igång lekviljan. Tidigare, när jag bara hade ett par, lekte de några gånger men sedan verkade de liksom gradvis tappa intresset.

                              Men du har ju ett stort akvarium (mitt är 125 l som jämförelse), så om du fasar in scalarerna någrai taget så märker du när gruppen är "mättad". Håll koll bara så ser du om fjärilarna verkar stressade.

                              Lycka till!
                              Iris

                              Kommentar

                              Arbetssätt...