Blodigt slagsmål-akut problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Blodigt slagsmål-akut problem!

    Glädjen över att nyckelhålen lagt rom i förrgår försvann effektivt när jag kom hem från jobbet igår. Över en dag hade vår blåciklid, som är anledningen till att hela akvarieidén föddes, blivit ordentligt illa sargad (stora partier på kroppen saknade fjäll, fransiga fenor o grumlade ögon)! Såg snabbt anledningen - han ville äta rommen, det ville inte nyckelhålsföräldrarna = storbråk! Flyttade honom genast till ett sjukakvarium för att han skulle få återhämta sig, för att fast han var så illa tilltygad så gav han sig inte. Han är inte fullvuxen än utan bara 5 månader och han och nyckelhålen är ungefär jämnstora.
    De gick hårt åt övriga fiskar i akvariet också och jagade dessa konstant. Jag tog bort rommen (det lilla som fanns kvar) och möblerade om lite och idag är stressen borta. Blåcikliden har tillfrisknat markant och ögon och fjäll är i stort sett återställda.
    Nu undrar jag bara vad jag ska göra?
    Inser att jag måste göra mig av med nyckelhålen (att göra mig av med blåcikliden är inget alternativ) och ska fråga på djuraffären idag. Men om de ej vill ha dem så undrar jag vad jag ska göra tills jag blir av med dem?
    Hur lång tid tar det tills de lägger ny rom? Ska resa bort idag (begravning) o vara borta 3 dagar (han får vara kvar i sjukstugan) men sen är jag hemma 3 dagar innan jag reser bort 1½ vecka över påsk. Ska jag då stoppa ned honom i det stora akvariet igen och hoppas på det bästa? Sjukstugan är alldeles för liten för honom. Hur lång tid går det mellan romläggning, kommer det att hända när jag är bortrest så att jag riskerar att hitta en död blåciklid när jag kommer hem? Någon som vet eller som har tips på vad jag kan göra?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Baggen
    • July 2004
    • 340

    #2
    Ja du,, knepigt. Har du pengar så köp ett till akvarium.
    då blir alla glada. Annars får du väll chansa om inte
    din djuraffär vill ha tillbax fiskarna.

    /Baggen

    Kommentar

    • Jimmy
      • January 2005
      • 103

      #3
      Ursprungligen postat av mckvinnan
      Nu undrar jag bara vad jag ska göra?
      Inser att jag måste göra mig av med nyckelhålen (att göra mig av med blåcikliden är inget alternativ) och ska fråga på djuraffären idag. Men om de ej vill ha dem så undrar jag vad jag ska göra tills jag blir av med dem?
      Jag tog över en del fiskar från förra ägaren som var mest en massa äldre ensamvargar. Akvarielagret i stockholm tog emot alla utom en hybrid (pappegojfisk), den lyckades jag lura på "Iguana Zoo" i stockholm.

      Så ring typ Akvarielagret eller Iguana och fråga om dom tar emot fiskarna.
      Har du tur kanske du får en slant för dom, men förvänta dig inte det.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Att plocka bort rommen är aldrig riskfritt. Vad jag förstår vill hanen ofta leka genast medan honan kan behöva mer tid på sig - och då kan hon ligga risigt till.
        Själv är jag MYCKET försiktig med att blanda ciklider. Mitt råd är att skaffa en partner till blåcikliden och sälja/ge bort nyckelhålen. Ett lekpar borde inte vara svårt att bli av med.
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        Arbetssätt...