Nyckelhålsfrågor. *s*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Nyckelhålsfrågor. *s*

    Igår firade vi hemma för våra nyckelhålsciklider lade rom. Jag hämtade dem förra måndagen tillsammans med akvariet och redan så har de lekt. Som ny ägare till denna söta ciklid så har jag då givetvis några frågor:

    1. Har läst att nyckelhålsciklider kan vara svåra att få att leka, stämmer det?
    2. De måste väl må bra och trivas för att vilja leka? (Slutsats: jag har en bra miljö för dem, jag har verkligen försökt)
    3. Hur lång tid tar det från romläggning tills de blir yngel?
    4. Äter de andra nyckelhålen upp rommen/ynglen om de får en chans? (har en blåciklid och två violet pleco som jag är rätt säker på tar varje chans dock ) Hade inatt på en nattlampa åt dem så de fick skymningsljus = kunde vakta men andra kunde sova om de ville.
    5. Någonting annat jag kan göra för att skydda de blivande ynglen förutom nattlampa? (funderar på att flytta dem till ett eget litet kar, vilket jag vet vore det bästa, men om man inte gör det vad kan man göra då?)
    6. Hur länge kan man ha en skymningslampa på utan att störa fiskarna alltför mycket? Alltså hur många nätter?
    7. Om vi (om än inte denna gång kanske) lyckas få några yngel att överleva hur stor är efterfrågan på dessa? Privat/akvariebutiker?

    Det var nog alla frågor för tillfället.
    /Stolt fiskmamma
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Hmm.. ingen som hade nåt svar/kommentar på NÅN av mina frågor?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • ploon
      • September 2004
      • 28

      #3
      1.Jag har själv nycklar och jag har också fått rom och sen har det blivit Yngel och så, och dom är en av de lättaste cikliderna tålig och mycket snäll.
      2.Ja trivs gör dom, du kan också se på dom om de har ett långt svart sträck på magen då trivs de.
      3.ca.2 till 3 dar det beror på hur varmt vattnet är.
      4.så länge de är rom kan de nog försvara äggen mot de andra, men när yglen blir fri simmande så blir det nog svårt. De andra fiskarna borde avlägsnas.
      5.efter ynglerna blivit fri simmande så kan de sugas in i pumpen, men det kan du hindra genom att sätta en nylonstrumpa över pumpen.
      6.Det beror på hur mycket den lyser upp av akvariet.
      7.Vet ej.

      Har de lagt rom en gång så gör de det alltid igen.
      Lycka Till!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...