Amerikanska eller Afrikanska..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Amerikanska eller Afrikanska..?

    Ursäkta mig, men jag måste bara fråga vad det är för skillnad på amerikanska och afrikanska ciklider? Ni tycker kanske det är dumt, men jag har aldrig haft ciklider...och är lite nyfiken..

    mvh Nina
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    den största skillnad är väl att afrikanska trivs "allmänt" i högt ph,medan amerikanska" trivs bättra" ph i lågt. annars finns der massa som skiljar dom
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Är inte den största skillnaden att de afrikanska cikliderna håller till i Afrika, och de amerikanska i Amerika...?
      Na klar!

      Kommentar

      • Signe
        • January 2005
        • 141

        #4
        du e ju rolig......ursäkta att man frågar

        Nina

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #5
          Det finns syd-, central- och nordamerikanska ciklider och skillnaden mellan dem är hyfsat stor, sedan finns det afrikanska ciklider från malawisjön, tanganyikasjön, flodsystemen i väst osv och skillnaden mellan dem är också stora. Så detta är tyvärr ingen lätt fråga att svara på, man skulle tvingas göra en väldigt grov generalisering.
          Är det några speciella ciklider du funderar över? Kanske har du sett några fiskar i någon butik som du undrar hur de skiljer sig åt i beteende?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Afrikanska ciklider är blå eller orange och trivs bäst när man stoppar i så många att akvariet liknar en färgglad gröt.
            Amerikanska ciklider är inte riktigt lika färgglada men det räcker ofta med ett par för att akvariet ska bli vackert och intressant.
            mvh Daniel
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Signe
              • January 2005
              • 141

              #7
              tack för svar.....kan man ha andra fiskar tillsammans med ciklider, eller bara dom? Jag har ett akvarium med labyrintfiskar, men jag bara undrar lite..

              mvh Nina

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Det beror helt och hållet på storleken på ditt akvarium. Det finns många ciklider som du kan ha tillsammans med "vanliga" sälskapsfiskar som labyrintfiskar.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Signe
                  • January 2005
                  • 141

                  #9
                  tack för att du svarade så fort...mitt akvarium är på 240 l, kan jag ha någon ciklid tror du? jag ska på fredag åka för att köpa lite nya växter, tänkte titta lite då. Vad tror du?

                  mvh Nina

                  Kommentar

                  • Jian
                    • March 2005
                    • 50

                    #10
                    Ursprungligen postat av Signe
                    tack för att du svarade så fort...mitt akvarium är på 240 l, kan jag ha någon ciklid tror du? jag ska på fredag åka för att köpa lite nya växter, tänkte titta lite då. Vad tror du?

                    mvh Nina
                    Jag har marmorgurami (4st) och en kampfisk. tillsammans med ett par nicaraguaciklider o ett par blåciklider o ett par geophagusciklider o ett par fjärilsciklider. Jag har även ett par scalarer i karet. Jag har haft ganska mycket små tetror också, men de blev foder.

                    Alla dessa håller till i ett 375 liters akvarie.

                    Jag har aldrig några problem med bråk eller så, utom att de olika cikliderna hävdar sina revir när de leker o har yngel.


                    Slutsatsen borde väl bli att du iaf. kan ha något ciklidpar i karet, tillsammans med några sällskapsfiskar. Då går iofs. nästan alla afrikanska ciklider bort eftersom de är betydligt svårare att ha ihop med sällskapsfisk.

                    Köp inte Påfågelsciklider bara, de är söta som små, men dom blir oerhört stora oerhört fort. minst 30 cm.

                    Kommentar

                    • Signe
                      • January 2005
                      • 141

                      #11
                      Tack Jian...

                      Jag skulle gärna vilja veta hur dom ser ut, jag hittade bara bild på fjärilscikliden och blåcikliden. Kan du tipmig om var jag kan hitta dom andra?

                      mvh Nina

                      Kommentar

                      • Jian
                        • March 2005
                        • 50

                        #12


                        Där ser du hur nicaraguaciklid ser ut.

                        Kommentar

                        • Lucas_no1

                          #13
                          Jag älskar diskus fisken men det är nog inget att rekomendera i första taget.
                          Det är en sydamerikanare.
                          Det finns en liten ciklid som heter palettciklid den är från afrika och är mycket underhållande.
                          Det är nog den ciklid som det är lättast att få yngel på och så är den mycket vacker.
                          Köp en hane och två honor så lovar jag att du blir plastförälder innom tre veckor.
                          bygg bara lite gömställen och hålor och håll tempen vid ca 27 grader så får du lek snabbt.
                          Bästa bottenmaterialet är lite finare sand typ rådasand.
                          Tjejen har just nu 20 yngel som mamman och pappan passar mycket noga mycket underhållande.

                          Mvh Lucas

                          Kommentar

                          • Baggen
                            • July 2004
                            • 340

                            #14
                            Hmm Paletten är ju en monogam art så att 1 hane 2 honor är ju INTE
                            att rekomendera.Det kommer sluta med att hanen väljer en hona och
                            sedan hjälps dom gladeligen åt att jaga ihjäl hona nummer 2.

                            signe, du hade ju labyrinthfiskar , så jag hade nog sattsat på ett
                            asiatiskt biotop , Har du plats så skulle jag införskaffat mig
                            ett par sprutfiskar ett par borneo malar och sedan åkt till
                            IKEA och köpt bambupinnar, stuckit ner dom i sanden och dom skulle
                            utgöra en mycket fin och asiatisk känsla över karet.

                            lycka till!

                            mvh

                            /Baggen

                            Kommentar

                            • Lucas_no1

                              #15
                              Ursprungligen postat av Baggen
                              Hmm Paletten är ju en monogam art så att 1 hane 2 honor är ju INTE
                              att rekomendera.Det kommer sluta med att hanen väljer en hona och
                              sedan hjälps dom gladeligen åt att jaga ihjäl hona nummer 2.

                              signe, du hade ju labyrinthfiskar , så jag hade nog sattsat på ett
                              asiatiskt biotop , Har du plats så skulle jag införskaffat mig
                              ett par sprutfiskar ett par borneo malar och sedan åkt till
                              IKEA och köpt bambupinnar, stuckit ner dom i sanden och dom skulle
                              utgöra en mycket fin och asiatisk känsla över karet.

                              lycka till!

                              mvh

                              /Baggen
                              Visst är dom det men risken är att man inte får ett par om man bara köper två st.
                              Jag hade först en hona och en hane då blev det ingen lek sen köpte jag ett par till och då fick den första hanen en hona som han gillade och dom får fina kullar nu.
                              Dom andra två såldes med i det gamla akvariumet så dom har det nog bra där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...