uaru och matning m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjulejus
    • February 2005
    • 60

    uaru och matning m.m

    jag har fyra stycken uaru, som är cirka tio centimeter. Jag har hört att det är ungefär nu som de ska byta färg. Så jag väntar, och har väntat ett ganska bra tag. För en månad sedan började de byta, så att spräckligheten försvinner, men det är långsamt.
    Jag gjorde i alla fall det stora misstaget att ge dem mygglarvet, då jag tänkte att det var bra med varierad kost. Nu äter de inget annat, inte ens sina favoriter, strimlad gurka och liknande.
    Vad kan jag göra för att de ska börja äta flakefood igen?
    Och hur lång tid till får jag vänta innan de får sin vuxenfärg?

    Förresten så har jag mycket svårt att könsbestämma dem, går det lättare när de har blivit vuxna, eller vad?

    taxam för hjälp
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Inte för att rödamygg kanske är det bästa fodret, men som fisk å få välja på det eller flingor låter som ett enkelt val..

    Testa att köpa ett annat frysfoder och alternera med, eventuellt pellets oxå..

    Kommentar

    • hjulejus
      • February 2005
      • 60

      #3
      jag vet att röda mygglarver inte är det bästa alternativet för uaru, men de var lite slöa, och valet stod imellan en stor kur vitaminer, eller en alternativ kost av levande föda ett litet tag
      Då de är herbivorer så är ju inte kött så bra...
      Jag har sprulina-flakes, som de gillade massor innan, även spirulina discs, men de tittar inte ens åt dem.
      jag får testa pellets, har hört att alla fiskar gillar pellets ... får bara hoppas att dessa petiga små... ... gillar det.

      Kommentar

      • Rackan
        • February 2004
        • 131

        #4
        Ursprungligen postat av hjulejus
        Vad kan jag göra för att de ska börja äta flakefood igen?
        testa att svälta ut dem...

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #5
          Lite OT men: Det påstås ibland att röda mygg har dåligt näringsvärde. Stämmer detta? Kan någon redovisa siffror, eller en artikel eller dyl.

          Kommentar

          • Rackan
            • February 2004
            • 131

            #6
            Ursprungligen postat av Magnuz
            Lite OT men: Det påstås ibland att röda mygg har dåligt näringsvärde. Stämmer detta? Kan någon redovisa siffror, eller en artikel eller dyl.
            Jag har hört att det är nyttigt...

            Kommentar

            • hjulejus
              • February 2005
              • 60

              #7
              jagh ar oxå hört att det ska vara nyttigt att mata med mygglarver. Problemet ligger dock i att de är växtätande fiskar.

              Jag testade med pellets förresten. De tyckte att det var intressant, och jag lyckades att få dem att få en varsin, men seda började de "stöta upp" maten, och jag gissar att det beror på att pelletsen svällde i munnen, eller magen.

              Dagen efter, så bröt jag mindre bitar, emn då tog de dem i munnen och spottade ut dem igen, och tog dem, och spottade ut, tills de kom till botten och itne var intressanta mer. (jag behöver kanske foder som flyter?)

              Jag är inte så sugen på att svälta dem, då de nylgen har blivit mycket stressade av någon anledning. Jag befarar att de ska fånga någon sjukdom då de är stressade under en längre tid, så jag får vara nogrann med att de får i sej något.

              efter att de inte fick i sej så mycket av pelletsen så gav jag mygglarver igen och de åt som tokiga, jag lyckades även lura i dem lite flakes...

              står helt rådlös

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

                #8
                Om du vill att de ska sluta äta mygglarver, går det inte att du ska ge det bara för att de ska få mat. Låt de svälta några dagar, det kan tom. vara nyttigare för dem än att du ger dem mygglarver. sen pröva igen med pellets.
                Med vänlig hälsning
                Alexander

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Om du vill att de ska sluta äta mygglarver, går det inte att du ska ge det bara för att de ska få mat. Låt de svälta några dagar, det kan tom. vara nyttigare för dem än att du ger dem mygglarver. sen pröva igen med pellets.
                  Det är faktiskt inte så enkelt med Uaru. Jag hade ordentliga problem att få mina att gå över till vegetabilier igen efter att dom fått smak på mygglarver.

                  Jag är helt övertygad att en Uaru kan svälta sig till döds om den inte får mat den gillar.

                  Svärdsplantor brukar vara ett dyrt men effektivt sätt att lura i dom vegetabilier men det enklaste är nog räkmix där man kan sucsesivt höjja mängden grönt i.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Du kan prova med att ge dom pellets/flingfoder som dom inte vill ha mer/något annat käk du vill att dom ska äta genom att du låter de röda mygglarverna smälta över vad du vill att dom ska äta, så att pelletsen (eller vad du nu väljer) riktigt blir indränkta i mygglarvssaft. Det kan fungera. Tips för tillvägagångssätt är att du har ett litet glas du använder, med pelletsen i botten och mygglarverna överst och låter det stå ett tag.
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • hjulejus
                      • February 2005
                      • 60

                      #11
                      de äter inte svärdsplantor. Har fem stycken som de tar ett bett på lite då oc då för att det är grönt, men sedan spottar de ut det igen.

                      Det står här på zoopets sida att uaru äter olika sorters frysmat när de är i tamt tillstånd och om man ger dem torrmat så bör det innehålla vegetabilier.


                      Jag har i alla fall fått dem att äta hackad gurka nu, men det är lite svårt att få dem att bli mätta på det. När flingfodret kommer i så simmar de omkring, men det ser nästan ut som att de inte fattar att de ska äta det. De simmar fram och tittar, men inget mer. Smakar inte ens..

                      Pellets tar de lite då och då.
                      Jag har gått över till att inte ge dem mat varje dag. JAg vågar som sagt inte svälta dem mer än "nödvändigt" för de är lite stressade samtidigt, och jag är lite skraj att de ska bli sjuka.

                      Har inte gett mygglarver på några dagar.. får se hur det går..

                      Kommentar

                      • hjulejus
                        • February 2005
                        • 60

                        #12
                        problemet med pellets förresten är att det verkar som att bitarna är för stora (även om jag delar dem till mikroskopiska bitar) De fångar, suttar på den ett tag och spottar sedan ut för att ta den igen(upprepar detta), men när den ramlar till botten så är det inte roligt längre. Eller så hittar de inte den. Vet ej.

                        Malen tycker att det är smaskigt i alla fall. Har aldrig sett honom så aktiv.

                        Kommentar

                        • nilssonnet
                          • January 2004
                          • 603

                          #13
                          Maten är inte för stor, snarare så att dom är kräsna och därför spottar ut pelletsen.
                          Na klar!

                          Kommentar

                          • hjulejus
                            • February 2005
                            • 60

                            #14
                            men de äter på den så länge de har den i munnen, och de blir tokiga när jag matar med pellets. De fångar den med en gång, och tar den gång på gång och ser till och med till att sno bitar från varandra.
                            Men när de ramlar till botten tar de inte den sen.

                            Det kommer ut "slem" från pelletsen genom gälarna när de får för stora bitar.

                            En av fiskarna till och med "stötte upp" lite pellets-slem efter några timmar efter att den hade ätit... skumt. Fiskar kan väl inte kräkas? =0)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...