mindre skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    mindre skalarer

    finns det inga mindre skalarer... runt 13cm som bara behöver ca150 liter
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Nej, tyvärr. Alla kända scalarearter bör ha akvarier som är minst 50 cm höga.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Dom kommer ju överleva men det syns väldigt tydligt på dem att de inte har tillräckligt med plats, fenorna växer lite snett bakåt istället för uppåt.. Har själv varit med om det..

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Nu får jag säkert många på mig, men har du tittat på sorgmanteltetror? De påminner lite om scalarer i färg och form tycker jag i allafall. Så det kan vara ett alternativ.

        Mvh
        carmahan

        Kommentar

        • hjulejus
          • February 2005
          • 60

          #5
          anpassning

          Jag har aldrig varit med om att det har varit några problem med att ha Scalarer i mindre kar. De som min familj hade i mindre kar för flera år sedan blev inte så stora.
          Köper man dem när de är riktigt små, så brukar de anpassa sej efter storleken på karet. Det är i alla fall vad jag har upplevt.

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            så brukar de anpassa sej efter storleken på karet. Det är i alla fall vad jag har upplevt.
            Det är just sådana vanbildningar man vill undvika. Fiskar SKA INTE gå för trångt.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • hjulejus
              • February 2005
              • 60

              #7
              det är klart att de inte ska gå för trångt, det är givet... Det är ju synd om fiskarna.
              Jag ha de själv aldrig köpt scalarer till mindre kar. Det var min mamma.

              För den delen så skulle jag nog aldrig ens köpa en scalar, då jag tycker att det är en ganska tråkig fisk, med ett plant beteende och livsmönster
              (gissar att jag kómmer hamna i "bråk" för detta)
              De har aldrig gjort något som förvånar, inte helt oförutsägbara så att säga. Dessutom blir de så stora, och är alltid hungriga.
              och jagar bort andra fiskar, som man kanske värnar mer om.

              Det är just det... de kräver väldigt mycket plats.
              Jag hade två i ett 175liters akvarium, och tyckte att de tog för mycket plats, tänk då i ett litet kar

              Kommentar

              • liindaa
                • January 2005
                • 205

                #8
                Ok! Då vet jag ... inga mindre skalarer alltså!

                Då får jag vänta med det tills jag har flyttat hemifrån, snyft*
                hehe :P
                tack för svaren!

                Kommentar

                Arbetssätt...