aggresivitet mellan ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    aggresivitet mellan ciklider

    Hejsan

    Jag har precis omplacerat 2 av 4 blåciklider pga. aggresivitet i karet. Jag fick höra att de kunde bero på att jag hade 2 st par av samma art. Jag har också ett Sajica par, och den hanen är guldvärd för mig!

    När ena paret av de blå flyttat vart de lugnt, tills jag gjorde vattenbyte idag. Nu rumlar de runt och slåss riktigt "nasty". Jag vill inte se mer skador på min Sajica hane (på huvudet). Och jag kunde aldrig tro att fiskar kan vara så graciösa, men de visade sig ordentligt i slagsmålet.

    Jag förmodar att de är de blå paret som är kvar som vill leka...

    Är de här ngt som kommer gå över? Gör de upp territorier och vet sedan vilka platser som tillhör vem, eller kommer mitt kar fortsätta att vara såhär stressat? Jag älskar de blå, men Sajicorna är verkligen mina favoriter. Vill inte tvingas flytta de blå... Men de är troligen det som behövs?

    Jag vill gärna ha 2 par av stora ciklider i mitt kar, de kanske är en tanke att glömma? Eller är det någon som vet någon art som skulle funka bra med Sajicorna? De är ju väldigt snälla mot växter, malar osv.
    /Annelie - Uppsala

    240 liter
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    #2
    Ingen som vill hjälpa och de råd?!? *snyft*
    /Annelie - Uppsala

    240 liter

    Kommentar

    • Henreb
      • August 2004
      • 134

      #3
      Är det stor skillnad i storlek på paren?

      Inredningen kan ibland lösa sådana här problem. Mycket gömställen krävs så att de inte ser varandra hela tiden. Hade själv ett liknande scenario som jag löste på detta sätt. Inte särskilt kul att ha fiskar som gömmer sig hela tiden. Men nu är problemet borta när de hunsade fiskarna växt till sig och lekaggressiviteten lugnat sig. Det är mitt tips.
      540L Sydamerika

      Kommentar

      • Goblins
        • February 2003
        • 117

        #4
        Hej

        Näe, de är inte så stor skillnad i storlek på paren... Just nu gömmer de sig hela tiden, som du beskriver... Men hur ska jag lyckas få ngt som de kan gömma sig bakom?!
        /Annelie - Uppsala

        240 liter

        Kommentar

        • Henreb
          • August 2004
          • 134

          #5
          Jag använde mig av krukor, rötter, stenar etc. Men om du kan ha en hög rot eller liknande som gör att de inte ser från kortsida till kostsida.

          Det är dock storlekskillnad på mina fiskar vilket gjorde det lite lättare. Då det bara var att göra små ingångar i gömställena så bara de små kom in.
          540L Sydamerika

          Kommentar

          Arbetssätt...