Hur är discus och/eller scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    Hur är discus och/eller scalare

    Jag håller på att planera för ett underbart marsprojekt. Jag ska nämligen införskaffa mig ett 375 eller 540 liters akvarium. Jag hade från början tänkt fylla det med några apistogamma, jättestim av tetror och en himla massa malar. Men det är helt och hållet baserat på att jag tror att discus och scalare är rätt tråkiga. De är väldigt vackra och jag har aldrig sett några hemma hos någon utan enbart i zooaffärer där de alltid står i det närmsta stilla. Är det någon fart i dem, händer det något som är värt att sitta ner och titta på som med sydamerikanska dvärgciklider eller har man dem mest för deras imponerande skönhet?

    /olivia och hennes fördomar
  • KE
    • November 2004
    • 356

    #2
    Har 4 scalarer (2 guld och 2 Pterophyllum) i ett 170liters och jag tycker verkligen inte att det är en tråkig fisk, extremt nyfiken och är en fin fisk att kolla på.
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

    Kommentar

    • Servant
      • December 2004
      • 315

      #3
      discus vet jag inte.. det är därför jag är så negativt inriktad mot discus.. jag kan så lite om dem och så skulle det vara så typiskt att dom var så populära pga. deras färger.. men jag vet ju inte.. kanske är dom enormt intressanta..
      scalare är ganska normalt intressanta tycker jag.. och också vackra.. därför gillar jag scalare..
      men varför inte köra en blandning? vackra skalar/discus och intressanta apistogramma? har hört att det funkar fint..
      t

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Skalarer simmar ganska långsamt, de glider liksom mest fram på ett majestätiskt sätt. När jag var yngre (oj, det där lät inget vidare...) ville jag också mest ha fiskar med lite mer fart i. Ju äldre jag blir, desto mer uppskattar jag lugnare fiskar. Hur som helst, skalare är en vacker (i alla fall vildformen) och trevlig fisk som säkert skulle passa bra i ditt akvarium. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag i bra exemplar av vildformen nuförtiden.

        Kommentar

        • oresare
          • December 2003
          • 273

          #5
          Tack för era svar. Jag ska nog ta och leta reda på några privatpersoner som har skalare eller diskus här i Linköping och studera lite på egen hand. De går ju utmärkt att kombinera med apistogamma som jag förstår det men maken vill ganska gärna ha rätt små tetror och jag har hört att de väldigt gärna äts upp av cikliderna när de växer till sig lite. Nu när alla pengarna ryker åt nytt akvarium så får det inte vara allt för stor cirkulation på firrarna

          Kommentar

          • Servant
            • December 2004
            • 315

            #6
            någon tetra kan nog gå om du bara kör med en hög en..
            t

            Kommentar

            • chrille_91_3
              • December 2003
              • 409

              #7
              discus är rätt kul och scalarer mina discusar och scalarer går att klappa på pannan och hand mata tycker dem är ganska kul å ha
              msn: christianedlund1@hotmail.com
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

              Kommentar

              • gosatta
                • December 2002
                • 2669

                #8
                VF eller F1or av scalarer är långt ifrån slöa och långsamma fiskar, dom visar upp riktigt ciklid beteende och är enligt mig otroligt underskattade fiskar. Dock är dom svåra att gämföra med alla dom sönderodlade som tyvärr är dom vanligaste. Vet inie var du bor men här i sthlm brukar det iaf inte vara något problem att få tag på scalarer med bra kvalitet. Dock ska man tänka på att scalarer som uppför sig som scalarer ser små tetror som mat.
                /Mats Åhrman
                http://www.gosatta.org
                http://www.stockholmsciklidklubb.com
                http://www.ciklid.se

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #9
                  Har själv både diskus och skalarer i mitt 300 liters. Hade väl en del fördommar om att de skulle vara tråkiga glidarfiskar men det är bara ibland som de cruisar fram så där majestätiskt som jag tänkt mig.
                  Det gnabbas om rangordning, bästa platsen i karet, godaste maten... och d gillar att ha koll på vad man har för sig ute i rummet (iaf mina toktama diskusar) - det kan ju betyda att de skall få mat.
                  Mina akalarer, F1-or enligt affären sär de köptes, blir bara snyggare och snyggare. De kan simma rejält snabbt om de vill och gör riktiga rusher i karet.
                  Vackra fiskar som är lätta att se även utan glasögon för en närsynt stackare som mig *s*
                  Men jag tycker att det verkar vara klokt att göra studiebesök hos någon som har sessa fiskar i hemmiljö. Det är stor skillnad på enstaka förvirrade diskusar i en sooaffär och ett hemtamt stim.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • Baggen
                    • July 2004
                    • 340

                    #10
                    Har ochså F1 scalare , och dom är som några tidigare nämt,
                    inte lugna. så fort man kommer nära så är det HEJ HEJ HEJ!
                    kolla på mig! ge mig mat! nu! När man sedan sätter sig ner för att
                    betrakta dom så är dom något lugnare fast fortfarande inte någon glidar stil.
                    alltid något nytt och spännande dom måste undersöka. Dom tycker
                    ochså att malarna e enna konstiga prylar. En fisk hellt värd att tästa.

                    /Baggen

                    Kommentar

                    • Lucas_no1

                      #11
                      Diskusar är inte det minsta tråkiga!
                      Har du ett bra vatten så är dom mycket roliga och livliga.
                      Så längt från dom du ser i djurhandeln som inte gör så värst mycket.
                      Det är rätt ofta vid matning bråkigt och kaxigt från vissa håll och som dom skriver ovan så är dom otroligt nyfikna på vad som händer utanför karet.
                      Mitt lekpar gillar att titta på tv. *s*
                      Har du ett lekpar är det mycket intressant och se hur leken går till och hur dom sköter yngel.
                      Det kan ta några veckor att få dom glupska och nyfikna.
                      Jag har just flyttat mina från mitt 230 till 540karet och två är jätte rädda och står bakom en sten hela tiden.

                      Mvh Lucas

                      Kommentar

                      • Jimmy
                        • January 2005
                        • 103

                        #12
                        Själv stoppade jag in 10 st. Dvärgciklider i mitt 375L kar nyligen. Det är skoj,
                        tycker det händer massor hela tiden trots att dom knappt skaffat revir ännu.
                        skulle vilja stoppa i 5 discus också, men tror inte riktigt utrymmet räcker.

                        Men om man bara har typ 4-6 st. Dvärgciklider så finns det ju massa plats över att ha antingen discus eller skalar också, jag har hört att det ska funka väldigt bra ihop.

                        Kommentar

                        • Jimmy
                          • January 2005
                          • 103

                          #13
                          Ursprungligen postat av oresare
                          Tmaken vill ganska gärna ha rätt små tetror och jag har hört att de väldigt gärna äts upp av cikliderna när de växer till sig lite. Nu när alla pengarna ryker åt nytt akvarium så får det inte vara allt för stor cirkulation på firrarna
                          Dvärgciklider äter knappast tetror om dom inte är enormt små, typ yngelstorlek. Skalarer och Discus kan nog stoppa i sig en hel del små tetror
                          om dom är vuxna.

                          Men jag har hört att man kan ha typ neontetror bara man har dom från första början med väldigt små skalarer. Men bara man satsar på en aningen större tetror så borde det va lungt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...