kakaduaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    kakaduaciklider

    tänkte skaffa 3 kakaduaciklider.. 1 hane o 2 honor.. ärom tuffa o roliga?
    värda att ha? va har dom för kul beteenden? tänkte ha en halva av karet med grottor av stenar och sånt och lite lågväxande växter..
    och skulle rom kunna försvara sä mot större fiskar som gurami?
    t
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    När de leker och även om du ger dem en trygg miljö så får de fina färger, speciellt hanen. Försvara romen, ja ibland, vissa klarar det, vissa inte.. Det beror lite på vad du ger dom för förutsättningar, t.ex. nattljus osv..

    Kommentar

    • edis
      • May 2004
      • 32

      #3
      Kakaduorna har som alla andra apistogramma ett intressant beteende tycker jag, speciellt när dom har ungar (vilket är väldigt ofta när det gäller kakaduan). Man kan se när honan lotsar omkring ungarna i karet och någon/några hamnar en bit bort från resten av gruppen så åker hon dit och hämtar dom i munnen och spottar tillbaka dom hos dom övriga. Försvara rom/yngel gör dom väldigt intesivt, vad jag har märkt så har dom knappt någon respekt för större fiskar när dom har yngel, rommen kan dom vara lite sämre på att vakta. Även fast dom är duktiga på att vakta sin avkomma så kan du inte räkna med att många yngel överlever i sällskapsakvariet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

      Kommentar

      • Servant
        • December 2004
        • 315

        #4
        nä inte tror jag mycke kommer överleva, om ens nån men jag undrade bara..
        det får bli 3 sånna då..
        t

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Ursprungligen postat av Servant
          tänkte skaffa 3 kakaduaciklider.. 1 hane o 2 honor.. ärom tuffa o roliga?
          värda att ha? va har dom för kul beteenden? tänkte ha en halva av karet med grottor av stenar och sånt och lite lågväxande växter..
          och skulle rom kunna försvara sä mot större fiskar som gurami?
          Tycker att det är lite lite med två honor till en hane. De flesta apistogramma arter är harembetngade och vill ha många "kvinnor", hanen har också ett superrever på ca 120cm i diameter och han tillåter 5-6 honor i sitt rivir. Honorna har sina rivir i hanens rivir på ca 25cm i diameter, så därefter får man skapa en massa gråttor utspridda i karet. Gråttor kad du alltid skapa av halva krukdelar, de får inte vara för stora, det skall vara så att honan får plats och kanske lite till. Växtligheten sedan, skall du tånka på att kakaduan vill ha mycket växter att gömma sig i. Ta till lite större också, inte bara en massa smått och lågväxande, skaffa lite vallisneria, ambula vattenpest och kanske nån medium cryptocoryne.
          Hoppas att jag inte skrämmer dig för mycket nu. Jag har själv tänkt att skaffa mig ett gäng med kakaduor till mina paletter och mina nyontetror, mm. Titta gjärna in på men akvariesida och se bilderna jag har tagit, och skriv gärna i gästboken, den är så tom.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • Servant
            • December 2004
            • 315

            #6
            revir på 120cm? det är ju längre än mitt kar på 180 liter..
            du skrämde mig.. den passar ju inte alls in..

            finns de nåt med kanske samma revirkänsla som paletter o som inte behöver så mkt honor? o som inte är kräsna med växter o grottor o sånt..
            någon som kan nåt om p.taeniatus?
            Senast redigerad av Servant; 18 February 2005, 13:45.
            t

            Kommentar

            • edis
              • May 2004
              • 32

              #7
              Jag har hållit och odlat kakaduor i akvarium som är 95cm, 90cm och 60cm långa och det har inte varit några problem. Såklart är större bättre men en hane i ett 180liters akvarium går hur bra som helst. Jag skulle rekomendera 1 hane och 3 honor i ett 180liters akvarium.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

              Kommentar

              • Servant
                • December 2004
                • 315

                #8
                edis: det är ju ett sällskapsakvarium.. du kanske inte visste... eller menade du för sällskapsakvarium?

                som sagt någon som kan något om p.taeniatus?
                t

                Kommentar

                • Jimmy
                  • January 2005
                  • 103

                  #9
                  Jag har en hanne med 3 honor i 375L.
                  Jag skulle inte ha fler än 3 honor i 180L.
                  3 blir lagom.

                  Kommentar

                  • edis
                    • May 2004
                    • 32

                    #10
                    Har haft 1+2 i sällskapsburk på 160 liter där det bland annat gick fjärilsciklider och det gick fint.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Ursprungligen postat av Servant
                      revir på 120cm? det är ju längre än mitt kar på 180 liter..
                      du skrämde mig.. den passar ju inte alls in..

                      finns de nåt med kanske samma revirkänsla som paletter o som inte behöver så mkt honor? o som inte är kräsna med växter o grottor o sånt..
                      någon som kan nåt om p.taeniatus?
                      Reviret skall man ju tänka på när de är flera hanar, det är klart att det skulle funka med kakaduaciklider i 180 liters kar, jag har samma tankar till mitt 180 liters kar, men det är så de skriver i literaturerna, 120cm diameter. Du kan ju alltid börja med 2 honor, men det kan ju vara så att hanen är för påstridig och jagar skiten ur honorna om de är för få och då kanske man skall skaffa fler.

                      Sen går det ganska bra för två hanar iav olika arter att vara i samma rivir, t.ex. en palett och enn kakadua, med resp honor.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • Servant
                        • December 2004
                        • 315

                        #12
                        sådärja.. köpte ett par idag.. dom verkar typ lite slöa o så.. och har inte sett att dom har ätit något nu när jag matade med svartamygg..

                        vill ha mer tips om vad ja ska mata dom med och deras lekbeteende o så..
                        t

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Var lugn, det kan ju bero på miljöbytet.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • Servant
                            • December 2004
                            • 315

                            #14
                            eller så beror de på att dom ä kräsna som kakadua ofta ska vara.. hanen liksom spottar ut det foder han får..
                            t

                            Kommentar

                            • Jimmy
                              • January 2005
                              • 103

                              #15
                              Ursprungligen postat av Servant
                              eller så beror de på att dom ä kräsna som kakadua ofta ska vara.. hanen liksom spottar ut det foder han får..
                              Mina kakaduer (1 hanne + 3 honor)
                              Är solklart kräsnast med maten(framförallt min hanne), jag brukar knacka på glaset så att alla fiksar kommer dit och sen mata så nära kakaduahannen som möjligt, annars orkar han inte engagera sig i maten utan tittar mest på. När han åt första gången ca. 3-5 dagar efter inköp så var detta frysta mygglarver.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...