Nyckelhålsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rackan
    • February 2004
    • 131

    Nyckelhålsciklid

    Hur kan man bäst odla Nyckelhålsciklid i ett sälkapsakvarium på 220liter?
    har fyra stycken och de ska ju vara lätt att odla dem i ett sälskapsakvarium.
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Det bästa att att sköta akvariumet som du brukar... Ha ganska mycket växter. Du ser när nyckelhålscikliden känner sig trygg, då blir hela fisken gulbrun, bortsett från det svarta "nyckelhålet"..

    Dessutom, när det närmar sig lek för dom så blir växer nyckelhålet från en rund prick till ett avlångt vertikalt fält..

    Mina nyckelhålsciklider leker med jämna mellanrum, 3-4 veckor oftast.. Efter de lyckats få yngel så kan de ta längre tid innan de leker igen...

    Kommentar

    • Rackan
      • February 2004
      • 131

      #3
      Bra!!! mina HAR en gulbrun färg. =)

      Kommentar

      • ploon
        • September 2004
        • 28

        #4
        frågor om nyckelhålsciklider

        Hur länge kan man ha föreldrana med ynglerna???

        Hur vet man om de slåss eller leker??

        Jag har sju nyckelhålsciklider två av dem är ett par dom la nämligen ägg i mitt sällskapsakvarium men lyckades aldrig så jag la över dom i ett annat akvarium där de kunde vara ifred. Då la de ägg och nu har jag yngel och så, och efter ett par veckor avlägsnade jag föreldrarna fån ynglerna och la tillbaka dem i sällskapsakvariet men nu tycks de inte hitta varandra. Och hanen simmar runt och spänner upp sig för alla nyckelhålscikliderna, e dom inte monogamer???

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Du kan låta föräldrarna gå med ynglen tills de får sin nästa kull..

          Tror inte de är monogama..

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Jag har läst att de har lång yngelvård. Jag tror de är monogama, när jag hade två par ihop så accepterade inte det dominanta paret det andra paret, de verkade hålla sig till den de hade parat ut sig med från början.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Servant
              • December 2004
              • 315

              #7
              jag väljer å skriva i denna tråden ist för att göra en ny tråd som också heter nyckehålsciklid.. hoppas jag inte får smisk..

              hur är dom i beteendet? jag har gurami och dom förstör stämningen.. skrämmer dvärgcikliderna.. skingrar stimmen.. dom förstör hela tanken med karet.. och sen så är dom helt o-biotopriktiga.. funderar på å byta till nyckelhål.. är dom lugna och så? dom måste inte vara enormt lugna men dom ska helst hålla sig på samma vattenregion å inte simma nere på botten och virvla upp grus och störa andra arter å sen direkt simma upp och hoppa o slå ner lampan i kare hela tiden.. nån gång kan man ju nte undvika men mina gurami simmar överallt helatiden o förstör...

              sku nyckelhål passa fö mig?
              t

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Nyckelhålsciklider är rätt lugna, och kan vara skygga om de känner sig osäkra. Men de kan ofta försvara sig, förutsatt att de andra fiskarna inte är för stora och/eller aggressiva. Oftast håller de till nära botten, men kan simma runt lite var som helst. De är nog lugnare än t.ex blågurami.

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Servant
                  • December 2004
                  • 315

                  #9
                  kom på att jag kommer ha fullt på bottnen med pansarmalar. botior. dvärgciklider åså så nån till ciklid kanske inte passer..
                  får väll se..
                  t

                  Kommentar

                  • eken_eklund
                    • March 2005
                    • 96

                    #10
                    tjenare Ploon !! jag har dina cilkider och dom lägger inga ägg vad är det för fel på dom ????

                    mattias =D

                    Kommentar

                    • eken_eklund
                      • March 2005
                      • 96

                      #11
                      Ursprungligen postat av ploon
                      JA du eken det är nog när de ser dig så blir de så rädda att de vägrar att lägga ägg..
                      aa men du när sixten såg dig ploon så dog han =D

                      Kommentar

                      Arbetssätt...