Projektarbete, skalareodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanis
    • August 2002
    • 72

    Projektarbete, skalareodling

    Hej! Jag går i gymnasiet och gör just nu mitt projektarbete, odling av Skalarer. Tyvärr går det ganska dåligt just nu för syftet är att föda upp ynglen på naturlig väg.
    Mitt par började leka för ca. 6 månader sen och har lekt kanske en gång var 3-4:e vecka sen dess. De har "lärt" sig mer och mer varje gång, men det går aldrig hela vägen. Nu hinner ynglen kläckas och bli fisimmande ca. 7-8 dagar gamla och jag hinner börja mata dem men sen bara försvinner de!

    Mina frågor:

    Kan det vara så att alla ynglen dör av svält på en gång, eller är det troligast att de blir uppätna?
    (Jag matar med ett nytt foder "BabyStar" köpt på Akvarielagret och där sa de att det fungerar.)

    Kan det hjälpa attt ha andra fiskar i akvariet som föräldrarna kan jaga?(isånafall, ex. på lämpliga arter som inte äter upp ynglel)

    Kan det vara så att mina fiskar aldrig kommer lära sig att ta hand om ynglen, eller är det värt att ge dem flera chanser?

    Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få! (jag söker även information själv på internet såklart.) I slutändan ska jag skriva ett arbete om hur det gick med mitt projekt, så att det skulle vara intressant att ha provat många saker och få höra många idéer!
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Jag kan inte låta bli med att fundera över vattnet.... OM jag har förstått det rätt så kräver de ganska mycket mat... eller rättare sagt matas ofta och väldigt bra vatten...

    Hur ofta matar du och hur ofta byter du vatten???
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • uffe
      • January 2002
      • 865

      #3
      börja med nykläckt artemia nästa gång,det är mycket troligt att dom får för lite mat eftersom dom klarar sig i ca 7-8 dagar,dom kräver massor av mat,lycka till.
      // Uffe

      Kommentar

      • ICEBOX
        • April 2004
        • 150

        #4
        Tips: Även ett negativt utfall (inga yngel) av projektarbetet är ett bra resultat (ur betygssynpunkt i alla fall) förutsatt att du dokumenterat arbetet ordentligt. Dokumentera löpande, i slutskedet av arbetet kommer du inte att komma ihåg alla detaljer.

        Lycka till - både till dig och dina skalarer =)
        375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Om ett par månader kan du fånga levandefoder i naturen, små dafnier och små cyklops och det som brukar kallas damminfusorier. Det är inte så kinkigt, fångar du på rätt ställe får du tillräckligt med smådjur för att hålla föräldrarna och ynglen proppmätta och då borde dina chanser att lyckas öka. Håll ut!

          Kommentar

          • Svanis
            • August 2002
            • 72

            #6
            Hej! Tack för era svar! Jag testar vattnet varje vecka, alla värden är ok, pH ligger på 6.4. Jag byter vatten varje vecka också, lite oftare på sistonde för akvariet har varit lite i obalans.

            När skalarerna har lekt och jag har bytt vatten så verkar de bli störda för då har de ätit upp ägg/yngel. Därför har jag låtit bli, men jag är rädd att vattnet inte blir ok då, man måste ju som sagt mata mycket, vet inte vad jag ska göra åt saken? Har inte råd att köpa något bättre filter just nu (fattig student ni vet..)

            Mitt skalarepar är helt ensamma i akvariet förutom 3 otocinculus som de inte verkar bry sig om. Är det bäst för dem att vara ensamma? Skulle vara kul att ha flera fiskar, men inte om det förstör leken såklart!

            Jag skriver akvariedagbok varje dag för att komma ihåg, så jag tänker verkligen dokumentera arbetet ordentligt. Fast extra roligt skulle det vara att ha en lyckad lek att rapportera!

            Ska gå till akvarieaffären, får väl börja med artemia som alla andra, synd att inte det nya fodret verkar funka, det var vansinnigt dyrt!!

            Förresten, i normala fall får mian skalarer mat 1-2 ggr om dagen (olika frysfoder) och jag har matat ynglen 4 ggr/dag, ganska mycket. Skulle vilja mata oftare men kan inte då jag inte är hemma!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det kan mycket väl vara så att de äter upp sin egen avkomma. Testa med att släppa ner några "strykfiskar" i akvarier - typ guppy. På så sätt får föräldraparet en yttre "fiende" att fösrvara sin avkomma mot vilket gör deras föräldrainstinkter starkare.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Svanis
                • August 2002
                • 72

                #8
                Ok! Jo jag har funderat mycket på det där med strykfiskar. Guppy känns inte så kul, någon som har tips på någon annan art? De får ju inte vara för snabba så de äter upp ynglen, men inte heller får långsamma så de får grymt med stryk :P

                Det finns inte någon annan mindre ciklid som kan passa?

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Svanis
                  Ok! Jo jag har funderat mycket på det där med strykfiskar. Guppy känns inte så kul, någon som har tips på någon annan art? De får ju inte vara för snabba så de äter upp ynglen, men inte heller får långsamma så de får grymt med stryk :P

                  Det finns inte någon annan mindre ciklid som kan passa?
                  Varför inte guppy? Du ville ju ha en fisk som inte äter yngel? (iof äter alla fiskar småfisk), men guppy är relativt långsam.

                  Ciklider är däremot mycket mer rovgiriga. De kan t.om äta upp ynglen. Kör med guppy eller någon platy!
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • Svanis
                    • August 2002
                    • 72

                    #10
                    Jag har redan guppy hemma som jag skulle kunna pröva med dem iofs...Ska jag släppa ner dem i skalarernas akvarium nu eller vänta tills de leker? Är rädd att nya fiskar ska störa dem så att de inte leker, men å andra sidan så kanske man stör leken rejält om man sätter i nya fiskar då?

                    Jag ville gärna ha en annan ciklid eftersom jag är förtjust i små ciklider och som sagt redan har guppy. Fast jag fick en liten idé, om jag flyttar över guppysarna så kan jag ha ett litet ciklidpar i deras akvarium istället!
                    Nån som har tips på någon trevlig ciklid som passar i ett 84 l växtakvarie, och som står ut med ganska stark belysning?

                    jag vill gärna ha Boliviansk fjärilciklid, men det känns som att det akvariet (60x40x40 cm) är för litet för dem? Skalareburken däremot hade varit tillräckligt stor..

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Om det är nått av värde så filmade jag när mina lekte nyss, säg till om du vill ha den som dokumentation. Den är lite svulstig dock. 3.5 Gig...
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Svanis
                        • August 2002
                        • 72

                        #12
                        Ursprungligen postat av oveb
                        Om det är nått av värde så filmade jag när mina lekte nyss, säg till om du vill ha den som dokumentation. Den är lite svulstig dock. 3.5 Gig...
                        Gärna! Kan du skicka den till mig eller?

                        Kommentar

                        • heljis

                          • June 2003
                          • 1150

                          #13
                          Om det är nått av värde så filmade jag när mina lekte nyss, säg till om du vill ha den som dokumentation. Den är lite svulstig dock. 3.5 Gig...
                          Wow, du har ingen rymlig ftp du kan slänga upp den på? Jag är absolut intresserad!
                          Martin Heljedal

                          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14
                            Jag tror jag behöver kapa ner den lite först, har inte lust att ftp'a så mycket data när jag tänker efter. Jag hör av mig när den finns i mitt galleri !

                            Där finns redan några småsnuttar på syresättning och yngelvakt...

                            Här:

                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15
                              Nu finns den snart på samma plats som de första filmerna. Dom höll på i flera timmar därför blev det lite stora filer.

                              Jag har kapat ner den till några minuter så nu är den bara 70 Meg...
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...