Akvariesalt i Diskusakvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glaurung
    • December 2004
    • 21

Akvariesalt i Diskusakvarium?

När vi började med vårt diskusakvarium så hade vi (som vanligt) akvariesalt i akvariet men fick ganska snart reda på att detta inte var bra. I en annan tråd står det att läsa att man SKA ha salt i ett diskusakvarium.

Då uppstår frågan
    1. Ska man eller ska man INTE ha salt i ett diskusakvarium?

2. Om man ska ha det, varför säger folk att det bryter ner slemmet och skapar hudsjukdomar på diskusfiskarna?

3. Om man inte skall ha det, varför inte? Är det för hudsjukdomar eller ??

*mycket förvirrad*
    // Glaurung
    Anders Liden
    Göteborg, Sverige
  • Lucas_no1

Du ska inte ha salt i om det inte är någon sjukdom.
    Noll salt hela tiden.

Vid sjukdom kan du ha salt i karet.

Idag pratade jag med ett av Stockholms största Akvarieföretag med goda kunskaper på diskus och där berättade dom hur dom kurerar sina sjuka diskus.

Dom gör alltid såhär.

Trot eller ej men 5 hekto salt per hundra liter vatten i två dygn sedan börjar man göra vattenbyten så att salt mängden sjunker.

Inget annat ingen temphöjning inga mediciner förutom saltet.

Deras diskus blir frisk och dom vet vad dom gör.

Kommentar

• Tropfrog
      • October 2002
      • 8083

Kanske en bra idé att gå tillbaka till diskusarnas naturliga miljö? Den miljön kan ju inte vara fel,eller? I Amazonas har vattnet mycket mindre salt än vårt svenska kranvatten. Sen måste du ju själv avgöra om du vill ha salt i vattnet eller inte.
      MVH
      Magnus
      min zoon

Kommentar

• janne dansk
        • June 2004
        • 1740

har haft discus i snart 1 år . har aldrig tänkt tanken att ha i salt,som där är sakt innan i tråden så finns ej salt i deras naturliga miljö,så skötar du vatten byta och likn. så tror jag ej att det behövs

mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• ploon
          • September 2004
          • 28

Jag har fått veta att man ska ha lite salt till diskusarna för att hindra sjukdomar. Saltet är det som bygger upp fiskens imunförsvar, har du inte salt börjar fiskarna klia sig vilket förstör huden på fisken.

Själv köper jag vanligt salt i affären och mina diskusar mår toppen.

Kommentar

• Lucas_no1

Det här med naturlig miljö i akvariumet känns lite löjligt tycker jag.

Det är ju inte det minsta naturligt att ha fiskar i en glasburk!

Själv tycker jag man ska göra det bästa för sina akvarie fiskar så att de mår bra.
            Hur vida det man gör är naturligt eller inte spelar inte så stor roll.

I det här fallet tror jag inte vi pratar om vildfångade diskusar utan fiskar från en odling där dom har gått i kala glaskar med massor av salt under sin uppväxt.

Det är ju helt omöjligt att få en konstgjord miljö naturlig det hör man ju på namnet. :-)

Mvh Lucas

Kommentar

• Wrongprincess
              • July 2002
              • 186

Normalt sett behöver man inte och bör inte ha salt i discusakvarier. Men det är ett välkänt kureringsknep 1dl/100l vatten när fiskarna blivit sjuka. Temphöjning underlättar tillfrisknandet. Värmekur mår de bara bra av. Discus som "fryser" är mycket känsligare för sjukdomar. Hejsvejs!
              /En discustoka!

Kommentar

Arbetssätt...