Mina diskusar har lagt rom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    Mina diskusar har lagt rom!

    Så nu behöver jag lite tips och råd.
    Jag köpte paret i onsdags i förra veckan och trodde ablsout inte det skulle gå så fort.
    Det är två bamsestora cobolt, hane 20cm hona 19cm.
    Dom är i mitt 100liters oinredda kar med två filter ett innerfilter samt ett bubbelfilter som står på botten.
    Dom har varit mycket skygga sen jag fick dom men igår så smakade dom lite på maten och i morse när jag tittade efter var sidan på innerfiltret helt prickigt av rom.
    Vad ska jag göra nu, när är det tid att stänga av filtret så att dom inte sugs in.
    Alla tips behövs.

    Hälsningar Lucas
  • patrick
    • November 2003
    • 178

    #2
    Du kan ju börja med att byta vatten, lite om dagen. Du ska nog stänga av pumpen för annars sugs rommen in när den kläcks. Men du bör nog sätta in en pump i andra änden av karet. Det är viktigt att det är rent i karet annars möglar äggen. Akta dig med att släppa i malar. Du ska inte släcka på natten för då kan inte föräldrarna vakta och fläckta äggen. Så en liten nattlampa behövs. Själv brukar jag använda en liten pannlampa/ficklampa som lysser starkt.
    Patrick

    Kommentar

    • patrick
      • November 2003
      • 178

      #3
      Jag såg nu att det var ett tag sen du gjorde detta inlägg!
      Patrick

      Kommentar

      • ploon
        • September 2004
        • 28

        #4
        Du kan sätta en nylånstrumpa åvan på pumpen.

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Hej!
          Jo jag prövade det men sirkulationen blev kass av det så nu har jag tagit bort den.

          Kommentar

          Arbetssätt...