Triangelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveo
    • November 2004
    • 97

    Triangelciklid

    Någon med erfarenhet av denna ciklid här?
    Dela gärna med dig av dina erfarenheter i sådana fall.
    Allt är av intresse.
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Vetenskapligt namn Uaru amphiacanthoides, har haft sådana tidigare och de skövlade rent mitt akvarium på de tåliga javaormbunkar och crinumlökar jag hade. Älskade brysselkål över annan föda när växterna tagit slut, lite skygga fiskar, men samtidigt nyfikna. Tyvärr klarade de inte en period där jag slarvade med vattenbytena, de är känsliga för dåligt vatten.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • steveo
      • November 2004
      • 97

      #3
      Hej

      Ursprungligen postat av hasse_h
      Vetenskapligt namn Uaru amphiacanthoides, har haft sådana tidigare och de skövlade rent mitt akvarium på de tåliga javaormbunkar och crinumlökar jag hade. Älskade brysselkål över annan föda när växterna tagit slut, lite skygga fiskar, men samtidigt nyfikna. Tyvärr klarade de inte en period där jag slarvade med vattenbytena, de är känsliga för dåligt vatten.
      Hejsan. Tack för svaret. Har hört att dom ska vara lite som diskus. Dom är väldigt vackra åtminstone.

      Verkar som att du prövat en del fiskar (vill minnas att jag fått svar från dig förut). Du har aldrig prövat Nicaraguaciklider?

      Skulle vilja ge mig på nån ny vacker fisksort som är något ovanligare än dom jag har för tillfället, dvs blå ciklider, sajica, hantel osv. Men får inte vara för svår eller krävande.

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Nej, har inte hunnit testa nicaraguaciklider. Är lite inne på att starta upp ett större centralamerikakar lite senare i år och då kan dessa vara kandidater... snygga firrar.

        Varför inte testa nån snygg jordätare? Finns en del olika att välja mellan som passar som sällskap till de firrar du har nu.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av steveo
          Hejsan. Tack för svaret. Har hört att dom ska vara lite som diskus. Dom är väldigt vackra åtminstone.

          Verkar som att du prövat en del fiskar (vill minnas att jag fått svar från dig förut). Du har aldrig prövat Nicaraguaciklider?

          Skulle vilja ge mig på nån ny vacker fisksort som är något ovanligare än dom jag har för tillfället, dvs blå ciklider, sajica, hantel osv. Men får inte vara för svår eller krävande.
          Ja dom påminner ju bl.a. om diskus eftersom ynglen även hos denna art levera av föräldrarnas hudsekret i början http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=200

          NIcaraguacikliderna http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=218 tycker jag är en av de allra trevligaste centralamerikanerna kanske tillsmannas med de lite olika "elbuksvarianterna"
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jarinen
            • February 2003
            • 801

            #6
            Jag har en grupp på 6 stycken Uaru och ska du skaffa Uaru så ska dom helst gå i grupp, 5 eller flera åtminstone skulle jag rekommendera. Växter är tydligen bara o glömma, har aldrig provat själv dock.

            Nåt som jag märkt på mina är att de gillar högre temperaturer, första halvåret hade jag runt 24-25 och på senare har jag höjt till 29 och det gillar dom bättre.

            Jag tycker det som är coolt och kännetecknande för denna ciklid är att de liksom gör allt i grupp, ska något betas av, de betar av allt i akvariet, så gör de det i grupp och det tycker jag är charmigt. Vill man ha en ciklid som det händer saker i kring ska man skaffa annat men gillar man en stor, charmig, social och framförallt vacker ciklid som ändå har pondus, då är Uaru fisken!

            Sällskap till mina är: skivtetror och Scalar "pterophyllum Dumerilii", koppartetror och ett par malar. Annat tänkbart sällskap skulle kunna vara: hantlar, chokladciklider, discus, tetror.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • jarinen
              • February 2003
              • 801

              #7
              Nicaragua

              Nicaragua cikliden kan jag varmt rekommendera, den har jag haft och den är tålig , enkel att husera och framförallt väldigt vacker! Den är inte så besvärlig som många andra CA ciklider så exempelvis en 375a o uppåt kan du hålla två par utan att det blir fullständigt krig. Så nicaraguan är betydligt enklare, tåligare och mer anspråkslös än Uarun.

              De här två arterna du vill ha är så fundamentalt olika varann, så du skulle behöva göra klart för dig vilken av dom du vill ha eller om du vill ha CA eller SA, för du tänker väl inte blanda?

              Mvh Jari

              Kommentar

              • steveo
                • November 2004
                • 97

                #8
                Tack FÖr Alla Svar FrÅn Er Alla!

                Tack för alla svar jag fått. Hehe, nej jag hade inte tänkt blanda. Jag "slog" ju till med 205L akvarie när jag började. Det blev sajica, hantel m.m. Och jag tänkte att det här skulle väl räcka. Men nu har jag insett att mitt intresse för akvarier har vuxit och jag vill såklart både ha fler kar och fiskar. Men först ska jag lära mig mer. Tror dock jag blivt några erfarenheter rikare på mina ökända tabbar som jag gjorde. Hade faktiskt inte trott att fiskar skulle intressera mig så, men det är helt klart en trevlig hobbie som jag känner att jag definitivt kommer att hålla på med en lång tid framöver. Nicaraguaciklid kan jag väl kanske ha plats med, men Uaru är ju uteslutet i detta lilla kar då dom ska gå i grupp. Det får bli ett nytt akvarie lite senare med bara en grupp Triangelciklider i.

                Tror du att endast ett par Nicaraguaciklider kan gå i ett 205L kar? Eller är det för snålt. Jag vill inte skaffa en fisk och missköta den. Sen vill jag såklart inte ha slagsmål och dödade fiskar heller.

                Kommentar

                • steveo
                  • November 2004
                  • 97

                  #9
                  Hej

                  Ursprungligen postat av hasse_h
                  Nej, har inte hunnit testa nicaraguaciklider. Är lite inne på att starta upp ett större centralamerikakar lite senare i år och då kan dessa vara kandidater... snygga firrar.

                  Varför inte testa nån snygg jordätare? Finns en del olika att välja mellan som passar som sällskap till de firrar du har nu.
                  Jordätare skrev du. Du har inget tips på nån trevlig jordätare som är lugn i sitt temprament och hyfsat vacker?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Jag har haft Nicaraguaciklider i några omgångar och visserligen är de rätt snälla som jarinen skriver men 200 liter tycker jag är alldeles för litet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Hasse H
                      • August 2004
                      • 2111

                      #11
                      Du kan ju kolla här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_grupp_resultat.asp?GRUPP='Ciklider+%2D+Sydame rika+%2D+Jord%E4tare' till att börja med, men jag såg nu att ditt akvarium var på drygt 200 liter och då begränsar det urvalet. Kanske nån Biotodoma.
                      mvh Hasse
                      Det man inte vet, har man ingen aning om.

                      Kommentar

                      • steveo
                        • November 2004
                        • 97

                        #12
                        Hej

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag har haft Nicaraguaciklider i några omgångar och visserligen är de rätt snälla som jarinen skriver men 200 liter tycker jag är alldeles för litet.
                        Det får väl helt enkelt vänta och bli ett projekt i framtiden. Fiskarna jag har för tillfället är ju fullt tillfredställande. Men jag saknar ändå något. Kanske köper jag nyckelhålciklider istället.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...