Akut hjälp!!!! scalareproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Akut hjälp!!!! scalareproblem

    Hej!!!
    Just nu är jag så ledsen... Vi var så korkad att vi köpte 4a nya scalarer för ca 2 veckor sedan... placerade dem tillsammans med mitt "gamla" scalarepar i "deras" 250 liters akvarium.... iaf så efter inkoppningen såg jag att de nya inte var så friska.... deras fenor var ihopklibbade och svaga vita prickar syntes....
    Det jag hade hemma var aquafuran så jag startade en sådan kur.... enligt anvisning så bytte jag 50% vatten dag 4 och satte igång en ny kur dag 5..... de verkade må bättre för att på den tredje dagen av sista omgången kuren så blev de plötsligt dåliga igen.... den ena av de nya scalarerna hittade jag på morgonen med otroligt dåliga fenor (var relativt pigg på kvällen innan) satte den i ett karantänakvarium med ektozon.... gjorde ett 50% vatten byte och saltade det stora karet oxå....(onsdags) dagen efter så var den död......

    I morse så hittade jag ännu en av de nya död i karet.... den såg ok ut men hade lite grumliga ögon.... iaf så gjorde jag ytterligare ett 50% vatten byte och tillsatte ektozon....
    Nu upptäckte jag att mitt gamla scalarepar.... alltså de paret som ligger mig varmast om hjärtat är skitdåliga.... de har ingen kraft... fenorna är småtrasiga och de verkar inte ha nån kontroll över kroppen alls.... ha nu satt dem i ett annat akvarie med Furamor-p och en syrepump....
    Honan ligger och lutar sig mot medicinpåsen med nosen rätt upp och hannen ligger helt vågrätt mot några flytväxter... verkar som om de försöker simma nånstans så fastnar de och orkar inte ta sig loss...

    Vad ska jag göra?? finns det nån hjälp?? eller är de så hemskt att jag måste avliva dem?? är juh inte det jag vill men jag vill ej heller att de ska lida....

    Vad är det som har hänt???
    Vad är det för fel på dem.... det jag är så förvånad över är det snabba förloppet... igår var de pigga, åt och simmade omkring lite... även om de varit väldigt skygga ända sedan de nya scalarerna kom.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Är det verkligen inte nån som har nån tanke???
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      ok... jag tackar för hjälpen...... tydligen är inte scalarer intressanta nog för att ens gå in att läsa inlägget....eller så är det för att inlägget är från mig????...hmmmm... tål att tänkas på... iaf... så kan jag berätta att mina scalarer blev dåligare för varje minut som gick..... så min kära sambo fick den otrevliga uppgiften att avliva stackarna.... de led... och jag ville inte att de ska lida...
      Men jag undrar dock fortfarande vad de fick för sjukdom......
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Jag är självklart nyfiken på vad som har hänt dig då jag är storförtjust i skalarer. Men, eftersom jag bara haft akvarium i två månader så kan jag tyvärr inte erbjda någon hjälp.

        Tittar in här för att se om någon erfaren person har svarat på ditt inlägg.

        Beklagar det som har hänt dina fina fiskar.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          tack för din sympati Gimbo... det tröstar lite.....
          I förmiddags så dog ännu en av scalarerna.... den var rätt pigg igår.. idag dog den.... detta som de lider av har ett väldigt snabbt förlopp..... nu har jag bara en scalare kvar...summan just nu är.... 5 scalare döda på 4 dagar......känner bara en stor hopplöshet just nu.....
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • simosaurus
            • July 2004
            • 373

            #6
            hmm... Beskriv symptomen igen, var det bara trasiga fenor?
            Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Fy vad tråkigt Maya att de dör för dig. Det är inte kul när de försvinner utan att man vet orsaken.


              Då jag precis har köpt diskus (6nov) så vet jag att jag lusläst det mesta. Om jag inte minns fel så kan diskuspesten drabba även scalarer. Förloppet går visst väldigt fort. Men tyvärr så kan jag inget om sånt med du kanske kan goggla på det. Jag hade 2 st som dog när jag köpte 2 importer och medicinera för det i fall om att, då de dog 2-4 dagar efter inköp. Det var inte pesten utan omflyttningsproblem.

              Du har gjort allt du har kunnat med mediciner så nu kanske dom bara behöver lugn och ro för att återhämta sig då dom nu är känsliga.

              Jag allt annat än en expert och jag önskar dig lycka till och håller tummarna för er!
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • jocke120
                • April 2004
                • 120

                #8
                den sjukdomen e normal och den hadde du botat lätt med sera costapur. sjukdomen heter vitaprick sjukan

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  Det var inte vita prick.....
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • jocke120
                    • April 2004
                    • 120

                    #10
                    Ok vad var det då ?? vita prick sjukan har precis de symptomer som du nämde ,prickar på kroppen och det med fenorna?

                    Kommentar

                    • Maya
                      • November 2003
                      • 1162

                      #11
                      Ja visste jag det så hade jag nog inte frågat här....det är INTE vitaprick... du ska kanske läsa HELA inlägget nästa gång!!! Det började med misstänkt vitaprick.... jaf medicinerade mot det..... sedan hände något... som jag inte vet vad.....
                      Mvh M.
                      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                      Min hemsida om hoyor & pelargoner

                      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                      Kommentar

                      • janne dansk
                        • June 2004
                        • 1740

                        #12
                        kontenten av ditt hanlande andvänd alltid karantänakvarie till nyanskaffat fisk även om du får fra en kompis mina erfarenhetar är även om fiskarna ser friska ut när du får dom kan der finnes sjukdom den brytar för det mesta ut vid stress och omflyttning jag tyckar synd om dina scalare
                        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                        Kommentar

                        • Maya
                          • November 2003
                          • 1162

                          #13
                          Jo, jag har lärt mig den läxan nu...... även jag är oerhörd ledsen över det som har hänt.....
                          Har nu en ensam scalare kvar.... hoppas att den klarar sig så att jag kan skaffa kompisar till den vid ett senare tillfälle..... det får vänta ett par veckor minst iaf.... och sedan så blir det att de nya får bo i ett karantänakvarium ett tag....
                          Mvh M.
                          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                          Min hemsida om hoyor & pelargoner

                          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                          Kommentar

                          • Wrongprincess
                            • July 2002
                            • 186

                            #14
                            Det är inte alltid man hinner läsa och svara men det betyder inte att scalarer är ointressanta. Jag har altumscalarer. Har haft vanliga också och odlat på dem. Sjukdomen du beskriver låter som vita prick. Jag skulle ha höjt tempen i akvariet till 32 grader och höjt luftcirkulationen med en extra pump. Saltat 1 dl grovsalt utan jod per 100l vatten i akvariet. Sedan skulle jag köpt en medicin som heter Punktol. Om man har ömtåliga växter i akvariet så kan det vara en idé att ha ett litet extra akvarium som karantän och sjukakvarie. Med endast pump och doppvärmare. På så vis slipper man sådana bekymmer med smittade fiskar.
                            Hejsvejs och hoppas de kryar på sig.
                            /En discustoka!

                            Kommentar

                            • strider
                              • April 2002
                              • 176

                              #15
                              Det var säkert vita prick, men då fiskarna var nyflyttade och stressade så kanske deras imunförsvar försvagats och de inte gick att rädda, vore jag du skulle jag kontakta alvarieaffären och kräft ersättning som hette duga.
                              /Sven Hund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...