skalarer eller discus????

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

skalarer eller discus????

Vill ha pampiga långsamma simmmare av lite storlek i ett 375 liters växtakvarium (utan co2). Har ingen erfarenhet av vare sig skalare eller discus men väl "fördomar"...Skalarer-elaka, äter växter? Discus svårskötta blir sjuka lätt...
    Ta bort mina fördomar genom att berätta hur det verkligen är? För och emot? Jag vill gärna ha rätt tätt med fisk på olika nivåer i akvariet, OCh gärna nåt stim med lite piggare fiskar också...och en massa malar så klart...
    ja ja
    om nån orkar: berätta hur NI skulle välja!
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

Jag skulle inte säga att diskus är svåra alls, bara man sköter vattenbyten och matning så tycker jag inte att dem är så mkt svårare än andra fiskar. Sen så skulle jag hellre välja diskus framför scalarer eftersom att dem har mkt mer färg än vad scalarerna har.

/Glenn
    Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Gardener
      • October 2004
      • 136

mmmm vilka andra fiskar skulle du ha ihop med diskusarna? Är de olika sorterna(varianterna) olika känsliga? finns det någon som anses vara sundare än andra?

Kommentar

• Marie J
        • January 2004
        • 10616

Jag håller med Glenn fullständigt. Vackra kungliga fiskar i regnbågens färger.

Mina diskusar har kran vatten med ett ph på ca 7,5 och hade det hos förra ägaren med. Inga medel här inte. Det viktigaste är ett jämnt ph än ett lågt hoppande ph då diskusar är känslig mot ph förändringar.
        /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• simosaurus
          • July 2004
          • 373

Hej!

Vill först säga att jag är en discus toke

I ett akvarium med växter skulle jag välja Altum Scalarer eller fullvuxna discusar. Eftersom discusar skräpar ner mycket är det svårare att hålla dom i ett växtakvarium, om dom inte är fullvuxna och då inte kräver så mycket mat.

Nu över till fördommar. Altum äter vad jag har sett inte växter. Inte discus heller, eftersom båda är rovdjur, speciellt Scalarer. Altum är definitivt inte elaka.. Mycket snälla fiskar. Vanlig scalar kan nog däremot vara lite elaka. Discur är inte svårskött, enligt mig. Rätt vatten och bra med vattenbyten är allt som behövs.

Scalarer är relativt långsamma, ju äldre desto långsammare. Discus är även dom relativt långsamma och gillar att "hånga", så där är det lika....

Personligen skulle en dröm vara att ha ett väl inrett växtakvarium med ett antal stora vildfångade discusar och ett stimm med tetror... åååå..

Men som sagt, discus kräver lite mer än altum (skulle definitivt inte välja vanlig scalar). Man får ju ha i tanke att altum är rovdjur och skulle inte dra sig fär att äta tetror till middag.

Ja du.. Kanske lite sent att svara på ett inlägg (trött) men jag hoppas att du blev lite klokare

Mvh Simon

Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

Kommentar

• oveb
            • January 2004
            • 2577

Skaffa diskus och ha gärna ett gäng pansarmalar som städar runt på botten när "grisarna" har ätit. Jag tycker i.o.f.s att det inte är något stort problem med kvarbliven mat på botten, tar man sig en liten stund och inte bara vräker i maten utan ger dem lite i taget så blir det inte så skitigt.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Qwerty
              • December 2003
              • 526

man kan ha discusar ihop med skalarer fall du skulle känna för det
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

Kommentar

• Gardener
                • October 2004
                • 136

Jaha det verkar som discusarna är mest poppis...de ÄR verkligen vackra...och dyra;-)
                Råd inför butiksstudier? Vad ska man titta efter? fiskar för 500 spänn vill man ska vara friska och klara sig...
                Jag måste ju i alla fall spana lite;-)

Kommentar

• Devvie
                  • October 2004
                  • 97

Jag får väll slå ett litet slag för scalaren då =)
                  Discusar är ju helt klart snygga det är ingen fråga om det, skulle själv vilja ha ett sådant kar.
                  Men skulle jag ha ditt akvarium och välja fisk skulle jag kanske gå på scalarer, anledningen, framför allt priset, fina stora discusar är ju väldigt dyra, medan en scalare är relativt billig.
                  Det finns dessutom olika varianter av scalarer som du kan titta lite på om du funderar.

Själv tycker jag att scalarer är majestätiska och fina.
                  Jag har två lite mindre, 6cm kanske, som jag har i mitt 50L växtkar.
                  I detta kar har jag guppy och neontetror, och än så länge har scalarerna bara haft ihjäl en neontetra, om den inte självdog. Så de bör fungera med andra fiskar.

Jag har en guldscalar som jag tycker är speciellt vacker, med långa spröt. Den är dock bara 6cm än så länge.
                  Bild har du här : (Ljusare i färgen i verkligheten)
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=324560

Ska jag sammafatta: Discusar väldigt snygga, men dyra. Scalare, ett bra billigare alternativ. Själv skulle jag se det som lite av en budgetfråga.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

Kommentar

• Gardener
                    • October 2004
                    • 136

Tack alla;-)
                    Iblandär det så trist att tänka själv och jag är den enda i familjen som bryr sig.....fast jag jobbar på det;-)
                    Får väl trumpeta ut det här när det är färdigt!

Kommentar

• Turbo
                      • April 2004
                      • 330

wow! snygg guldscalare!

för övrigt tycker jag att svaret på vilken fisk han skall skaffa är, den han tycker är snyggast.. en skrikig clown-boll (discus) eller en ståtlig vildfångade altumscalare, med långa vackra fenor.. mäktigt djur som ligger högt upp på näringskedjan.
                      60 liter -personligt projekt
                      150 liter -sällskap

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

Kommentar

• kRiLLo
                        • January 2004
                        • 65

Ursprungligen postat av Qwerty
                        Stämmer det ? Jag har hört att man inte ska ha det fast jag kanske har hört fel.
                        96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.

Kommentar

• jsl
                          • February 2004
                          • 130

Ursprungligen postat av kRiLLo
                          Ursprungligen postat av Qwerty
                          Stämmer det ? Jag har hört att man inte ska ha det fast jag kanske har hört fel.
                          Det finns skilda uppfattningar om det. Jag höll tidigare scalarer och diskus tillsammans och det var inga problem.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200899
                          http://umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Conny_B
                            • October 2002
                            • 132

skalarer har man stort Akvarium vildfångade altumscalare tycker dom är mycke Colare en Discus.sän tycker jag det är ett jäkla tjatande om medisineringar hit o dit på alla som har skaffat Discus är domma fiskarna så sönder avlade att dom inte tål nonting?
                            eller beror allt tjatet på att dom är så jäkla dyra att minsta symtom får ägaren att hicka av rädsla o springa raka vägen o köpa hem ett helt badrums skåp med medesiner utifall att . kan ju vara så att svårighetsgraden på Discus är mycke högre än vad man talar om i forumen också ?.http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=499
                            Conny.Bergstrand

Kommentar

• Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

Denna art är lika svår enligt forumet, 3 fiskar där med.
                              /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

Arbetssätt...