Påfågelciklid+piraya?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rosander
    • November 2002
    • 21

Påfågelciklid+piraya?

jag funderar på att ge mina påfåglar lite piraya sällskap.
    har ett 400l.
    Andra fiskar för utom påfåglarna: 1st pleco och några stora pakistan botier.
    Är det någon som vet om det fungerar?
    Tacksam för svar!<font color=purple></font id=purple><font size=4></font id=size4>

• cyroz
    • August 2002
    • 160

det här med pirayor med andra fiskar är ett omdisskuterat ämne här, och som många ggr förr så är det samma svar,, skulle inte rekommendera det,,, pirayorna kommer bli allt för aggresiva för påfåglarna,,
    ska man ha pirayor så ska man ha dom ensamma i ett akvarium.
    jag skulle rekommendera dig att strunta i pirayorna och bara ha påfåglarna i 400l och så kanske dom yngla förhoppningsvis. eller kombinera med nån robustciklid, typ blå ciklid, jack dempsey eller guldsömciklid.
    om du väldogt gärna vill ha pirayor så köp ett större kar typ 500 - 700l och cirka 5-10 pirayor. bara pirayor inget annat.

mvh

Andreas Olsson
    Andreas Olsson

Kommentar

• Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

Jag har vid ett par tillfällen sett kombinationen med några vuxna pirajor och en massa småfisk. En bekant har ett tvåtesenlitersakvarium med tre fullvuxna pirajor (två hanar, en hona) och några hundra Puntius pradhani och kerritetror. Den ena hanen håller ett revir som han leker i. Pirajor vaktar äggen tills de kläcks. De beter sig lite som stora ciklider. Skansens pirajor härstammar från dessa.

Mvh.

Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• rosander
        • November 2002
        • 21

Jag tacker för svaren.
        Jag misstänkte att det inte skulle fungera,men om det nu fanns någon större fisk som skulle gå att matcha med pirayor så var det påfågeln.
        Tänker nog prova med sötvattensmuräna istället.
        Någon som vet ett caris

Mvh rosander.

Kommentar

• cyroz
          • August 2002
          • 160

här hemma i Kalmar kostar en sötvattensmuräna 750 kr,,,
          så jävla grymma fundera på att skaffa sådana till mit kar faktiskt,,,
          men om de går ihop med pirayor det vet jag inte,,,

mvh

Andreas Olsson
          Andreas Olsson

Kommentar

• Crille_d2
            • February 2003
            • 300

Det var dyrt själv betalde jag 195 kr förmin!!!
            Mvh//Christofer
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

Kommentar

• johan_lindgren
              • September 2002
              • 194

min kompis har pirayor o jag skulle nog kalla dem allt annat än aggresiva de är fega som tusan. rör man sig för fort så flyr de i panik. kan tänka sig att det skulle funka om du hade ett par stora nästan vuxna på fåglar o sen stoppar i några små pirayor. skulle kanske kunna funka så. jag tror inte att piraya o muräna skulle funka muranän skulle nog inte vara länge. uppdatera oss hur du kommer att göra alltid kul med feedback på hur det gått.
              720l
              7 c.moori
              10 d.compressiceps
              6 livinstonii
              5 L.caeruleus
              2 crystal r20 (940 L/h)

Kommentar

Arbetssätt...