Oscar hjälp!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sway307
    • August 2003
    • 50

    Oscar hjälp!!!!!

    jag har två Oscar, Påfågelciklider som nu lagt rom det är minst 500 rom, men de snappar upp rommen i munnen hur gör jag om jag vill att rommen skall överleva o bli yngel? Jag har inget annat kar att tillgå för tillfället, Jag tänkte om det går att på något sätt täcka över dem med något man har hemma, jag tänkte mig ett nät men har bara Håvarna till mitt akvarium hjälp mig fort innan de äter upp all rom.!!!
    Mvh Jens
  • Niklas i Grythyttan
    • November 2003
    • 76

    #2
    När mina skalarer lekte gjorde jag i en mellanvägg (av en trä ram och myggnät) Fisken på ena sidan och rommen på andra.

    mvh hällmark

    Kommentar

    • Sway307
      • August 2003
      • 50

      #3
      vilket träslag bör jag använda jag antar att trät avger någon form at kemikalie som kan döda fiskarna? sorry vet inte hur jag kan ta bort den andra posten den blev av misstag
      Mvh Jens

      Kommentar

      • Niklas i Grythyttan
        • November 2003
        • 76

        #4
        oj,det tänkte jag faktiskt inte på vilket träslag det var. Men det var inte lackat eller liknande, Det kanske inte spelar så stor roll vilket trä man har.

        Kommentar

        • niclas89
          • October 2004
          • 228

          #5
          du ska nog inte ha trädmaterial som savar av sig. Fast det kanske inte stämmer när det är behandlat och sågat till en fin planka
          flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Äter de rommen eller flyttar de äggen? Vet inte hur Oscar leker men våra ciklider flyttar äggen efter ca tre dagar till nån grop i sanden för att kläckas där. Det kan inte vara det det handlar om?
            Mvh // Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Pjotr
              • January 2002
              • 567

              #7
              När de flyttar rommen så har den nästan kläckts, det gör de i några dagar sen har det blivit larver, några dagar till o de är frisimmande. Mina har lagt rom sex ggr, men alltid käkat upp larverna, har tagit reda på lite rom en gång och dragit upp ett hundratal yngel. Ta bara en Malacoburk eller liknande, i med en luftslang, byt några koppar vatten ett par ggr om dagen, håll 28grader, och kläck artemia, det är ett måste. Lycka till!

              Kommentar

              • Sway307
                • August 2003
                • 50

                #8
                Vaknade i morse och inte ett rom kvar i akvariet antar att de åt upp dem. Den ena av mina oscar ser väldigt medtagen ut är detta normalt? Jag har dock en grop som har blivit grävd någon dag innan de la rommen men vet ej om den har nått syfte ser inget speciellt där.
                Mvh Jens

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  • March 2003
                  • 826

                  #9
                  Kan ta b¨några lekar innan dom lär sig....
                  Till slut ska dom nog lyckas...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...