En Blåciklid utredning!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    • December 2002
    • 1122

En Blåciklid utredning!

Nu ska jag få blåcikliderna att leka
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=169

Dom sägs ju att dom ska vara så lättlekta och nu ska det f*b bevisas!
    Kan ja gå in med en riktig stöt med 20% vattenbyten per dag och lite kallare vatten med artemia?

Eller vad är det för väder i närmare sydamerika är dom också påvärkade av rengnperioder som man kan efterlikna? lr finns det nått annat knep lr nån som har gjort nått tillsatt nått som har påverkat leken??

ska ta reda på vad som ska få mitt ensamma par blåciklider till lek nu!
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

Brukar inte behövas några speciella knep för att få dem att leka om man är säker på att man har ett könsmoget par. Regelbundna vattenbyten och varierad regelbunden kost. Nåt bra substrat att leka på, t.ex. en flat sten eller liknande. Vattenbyten med 3-4 grader kallare vatten brukar trigga många att komma igång.

/Hasse
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Mathias-D
      • December 2002
      • 1122

Ska köra ingång imorron...men finns det nått extra bra tt ge dom?
      dom får Räkmix, frusen artemia, flingor och ibland pellets. nykläckt artemia är ju för smått...

Kommentar

• Hasse H
        • August 2004
        • 2111

Röda mygg brukar få många fiskar att snabbt komma igång med leken. Annars verkar det väl bra det du har.
        mvh Hasse

Kommentar

• Mathias-D
          • December 2002
          • 1122

Är det inte lite bättre med svartamygg. Nu när man ändå är igång? tänkte för tex äggbildning...

Kommentar

• Hasse H
            • August 2004
            • 2111

Ingen aning... vad menar du är bättre i svarta mygg vad gäller äggbildning?

Det jag vet är att fiskar ofta triggas till lek av röda mygg. Jag vet också att svarta mygg inte alltid uppskattas lika mycket, men det är väldigt olika mellan olika fiskar. En del äter dem inte alls, andra frossar lika glatt som med röda mygg.
            mvh Hasse

Kommentar

• Mathias-D
              • December 2002
              • 1122

Har hört att svartamygg skulle vara bra för att det skulle vara en bra återhemtning efter äggläggande och för äggbildning?

(Detta är bara nått som jag har hört eller föreställt mig. Om nån kan hjälpa mig in på rätt spår så skulle det vara tacksamt

Kommentar

• covenant
                • April 2004
                • 84

problemet med blå cikliderna är att få dem att inte leka. min hona har inte växt på 7 månader. men hanen växer som bara den. de leker hela tiden. men de lyckas inte dra upp något överhuvudtaget. vet inte vad det beror på. de lyckades med de i början. men nu ser det ut som de äter mer av rommen än av min fiskmat.

Kommentar

Arbetssätt...