Problem med fjärilsciklider....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    Problem med fjärilsciklider....

    Är det så att antingen har man tur eller så har man otur med fjärilsciklider? Jag köpte ett par (vet att man inte ska det, utan att en grupp är det optimala, men de var ett par i butiken...såg det ut som.) Väl hema verkade de acklinatisera sif´g väl, de var pigga, åt och var nyfikna och trevliga att kika på. efter en vecka deppade hannen ihop, stod och hängde och såg risig ut, sen fick han sår vid ryggfenan och ja...sen dog han. Honan ledsen men fortfarande pigg som en mört.
    Inköpte ett stycke vacker hanne, damen blev urlycklig, bjöd upp till lek och nästan jagade honom. Han åt blev till slut övertygad av damen i fråga och sedan började han jaga henne, bita henne hon gjorde sig blek och försökte bara undvika att synas. Nu är hannen död (ungefär samma historia som den förra) honan har sår på sidan som hon fått av sin man, (skulle jag ha haft flera honor? eller är de taskiga mot sina fruar?). Neontetrorna och ancistrusarna i karet mår utmärkt, honan är fortfarande pigg som en mört trots sår, pht är stabilt på 6,5, massor med växter och ett väl fungerande akvarium i övrigt.
    SKa jag ge upp eller är det någon som känner igen sig? Om honan mår bra så kan det ju inte vara min skötsel av dem som är helt vansinnig?
    Jag gillar de där rackarna...
    Tacksam för råd
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    #2

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Kan det inte vara som du sa, att det hade varit bättre med en grupp, så att agressiviteten kan sprida ut sig lite på fler individer?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Gardener
        • October 2004
        • 136

        #4
        Jo det hade ju varit bättre för honan. Men hannarna som bara dör då?
        Är det lotteri att köpa dem?
        Jag har ganska bra "öga" för friska djur och så, jag är jättepetig när jag väljer fisk att köpa...

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #5
          Hej

          Det har nog en hel del med tur att göra... Själv köpte jag 5 individer för snart ett halvår sedan, en strök med direkt... såg aldrig riktigt pigg ut, men de andra 4 har klarat sig finfint även om de växer lite för sakta enligt min åsikt... När jag köpte dem hade jag dålig koll på vad det va för kön, men de jag har kvar är två hannar och två honor och de håller sig två och två (hane + hona, och inget annat har som sagt aldrig haft problem med dem.

          Lycka till!
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          Arbetssätt...