Skalar Lek!! i 112L.. nån som kan nåt om det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi cikliden
    • December 2003
    • 117

    Skalar Lek!! i 112L.. nån som kan nåt om det?


    Hej jag har kanske tänkt att skaffa två skalarer och försöka få de att leka.... karet är 112L stort tänkte inreda det med nån stor svärdsplanta i mitten.tror att det skulle funka.. vad tror ni?
    eller så ska jag kanske få några hundra skalar yngel av zoohanlarn i stan.. och föda upp dom o sen lämna tillbaka de flesta och sen behålla nårra stycken och kanske göra ett fint sällskapsakvarium!!


    Mycket tacksam för alla akvaristiska tips!!

    från: tom
    "da TomPOs"
    malawi cikliden
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Ja enligt alla rekommendationer så är ditt akvarium för litet.... akvariumet ska vara enligt det som står här på zoopet minst 45 cm högt och vara på minst 250 liter.... annars förstörs deras fenor...
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • malawi cikliden
      • December 2003
      • 117

      #3
      ehhh..det e inte sant zoohadlaren han har sora skalarer i ett 100:liters akvarium och dom har lekt flera gånger utan att deras fenor har gått sönder!!!!!!!så tänk efter att det på zoopet inte alltid stämmer!!! skalarerna är ca:15cm höga !!




      Mvh tom och ville bara 12 och 11 men kan mycket!!
      malawi cikliden

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        varför frågar du om råd när du ändå inte tar dom till dig? bara för att handlaren har fiskarna så och det funkar nu betyder inte att det funkar hur länge som helst. dessutom växer ynglena mycket bättre i ett större akvarium.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          Är inte så mycket att de går sönder när jag skrev att fenorna förstörs.... de blir helt enkelt missbildade... växer fel pga att de tvingas bo i ett för litet akvarium...

          Sedan är det så att hos de flesta zoohandlare så är skalarerna bara tillfälligt i ett litet akvarie eftersom de säljs rätt snabbt.... sedan så vill de flesta zoohandlare sälja....

          Det är mer eller mindre djurplågeri att låta en fullvuxen skalar bo i ett 100 liters akvarium... det är alldeles för litet..... de har juh ingen plats för revir och absolut ingen plats att simma i.

          Sedan när det gäller att lita på någon så litar jag personligen 100 gånger mer på människorna och råden här på zoopet än de råd jag får från en zoohandlare.... människorna här på zoopet har inte ett ekonomiskt intresse.... det har zoohandlaren.

          Sen så undrar jag detsamma som Lenis3.... varför frågar du om råd när du ändå struntar i svaret???
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • rindberg
            • March 2004
            • 196

            #6
            För att ett zoo har lyckats fått skalarer att leka flera gånger i ett 100 liter kar betyder inte att alla på zoopet har fel och att dom skalarerna mår bra.

            Tyvärr brukar det allt för ofta visa sig att det dom säger på zooaffärerna har mer med säljtaktik att göra en svar på ens frågor.

            Sen är det ju också så att man heller inte ska tro att allt som skriv här heller är rätt, många här är ju trots allt amatörer. Men jag vill påstå att den samlade mängden kunskap här på zoopet är stor och den med största sanolikhet överstiger den som en enskild person på zoo har.

            Du kanske kan få skalarer att leka i ett 112l men dom kommer troligen inte att bli lika fin och heller inte må lika bra som i ett större kar.
            Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
            Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

            Kommentar

            • Magnus W
              • March 2003
              • 247

              #7
              Ursprungligen skickat av malawi cikliden
              ehhh..det e inte sant zoohadlaren han har sora skalarer i ett 100:liters akvarium och dom har lekt flera gånger utan att deras fenor har gått sönde
              Det som menas är alltså att ynglen, när de växer upp i ett lågt akvarium, inte får höga fina fenor. De blir krökta i ändarna. Många som odlar skalarer låter ynglen växa upp i 70 cm höga akvarier för att inte riskera snedväxta fenor.

              -- MW
              Plats här för fyndig signatur

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #8
                Mvh tom och ville bara 12 och 11 men kan mycket!!

                Om ni kan så mycke vaffö frågar nidå för?
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                Arbetssätt...