Dansande skalarer (i rätt kategori nu!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rindberg
    • March 2004
    • 196

    Dansande skalarer (i rätt kategori nu!)

    Nu lägger jag in mitt inlägg för tredje gången. Första gången la jag det under Akvarietriet/Övrigt sen försvann det och jag fattade inte varför så jag la in det igen och skickade ett mail till Kjell vad jag trodde var en bugg. Det inlägget blev också bort taget och fick mailet "fel kategori" från Kjell. Har full förståelse för att du Kjell inte plaserarom fel plaserade inlägg, men skulle jag även nu ha laggt det fel så snälla berätta var det borde ligga, för jag vill givetvis inte lägga mitt inlägg fel! Det var klantigt av mig att lägga det där jag gjorde, men jag tror jag lyckats hitta rätt den här gången.

    <hr noshade size="1">
    <b>Här är inlägget:</b>
    Mina två skalarer håller på och "dansar" med varandra. Jag har haft dom i över två år men har alldrig sett det här betendet. Dom står rakt framför varandara och ryckertill lite då och då. Rätt som det är så simmar dom emot varandra och biter varandra i munnen. Några gånger har dom hålt i varandra så länge att dom snurrat runt så att dom hamnat uppochner, det har jag tyvärr inte lyckats filma.
    Film:
    http://home.swipnet.se/~w-17637/akvarium/film/skalarer.avi
    <hr noshade size="1">
    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    men skulle jag även nu ha laggt det fel så snälla berätta var det borde ligga, för jag vill givetvis inte lägga mitt inlägg fel!
    Om man inte vet till vilken grupp en art hör så kolla i artregistret - tar max en minut.
    Om man inte hittar arten där eller inte på något annat sätt kan räkna ut i vilken kategori en fråga kan ställas så finns alltid "Vilken kategori" - denna gång hamnade dock din fråga i rätt kategori.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Ja, nu är nog ditt inlägg rätt, eftersom scalarer är amerikanska ciklider

      Hade dina scalarer varit lika stora hade jag gissat på två hanar eller två honor som bråkar om rangordningen. Men eftersom de är så olika stora tror jag det är en hane och en hona som testar varandras styrka, för att se hur lämplig den andre är som partner. Den vänstra är ganska säkert en hane.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • rindberg
        • March 2004
        • 196

        #4
        Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
        men skulle jag även nu ha laggt det fel så snälla berätta var det borde ligga, för jag vill givetvis inte lägga mitt inlägg fel!
        Om man inte vet till vilken grupp en art hör så kolla i artregistret - tar max en minut.
        Om man inte hittar arten där eller inte på något annat sätt kan räkna ut i vilken kategori en fråga kan ställas så finns alltid "Vilken kategori" - denna gång hamnade dock din fråga i rätt kategori.
        Phuu... ja det var rent slarv från min sida som gjorde att det hamnade i fel kategori.
        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

        Kommentar

        • rindberg
          • March 2004
          • 196

          #5
          Ursprungligen skickat av Micke_A
          Hej

          Ja, nu är nog ditt inlägg rätt, eftersom scalarer är amerikanska ciklider

          Hade dina scalarer varit lika stora hade jag gissat på två hanar eller två honor som bråkar om rangordningen. Men eftersom de är så olika stora tror jag det är en hane och en hona som testar varandras styrka, för att se hur lämplig den andre är som partner. Den vänstra är ganska säkert en hane.

          MVH Micke
          Jag vet att den högra är en hona för hon har lagt ägg, men det har alldrig blivit något. Den vänstra tror jag är en hane för han har alldrig gjort det.

          Men dom har ju alldrig gjort så på två år? Kan det vara att hanen först nu är redo att leka?
          Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
          Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

          Kommentar

          • Conny_B
            • October 2002
            • 132

            #6
            helt normal Lek för att vara scalarer mitt par simar mot varandra o biter tag i varandras munnar sen kann dom sima vertikalt genom hela akvariumet 2 meter detta ser hel läckert ut dom kan snurra runt ett helt varv med domm har lekt säkert 50 gonger med det blir alldrig några yngel vet inte om nott är fel eller om dom tar väldigt lång tid på sig att lära sig hur det ska gåtill .
            Conny.Bergstrand

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Hej igen
              Hittade det här på ciklid.se Beskriver det du såg...
              http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=7604&LOPNR=7
              Fredrik

              Kommentar

              • rindberg
                • March 2004
                • 196

                #8
                Ursprungligen skickat av fredrikakesson
                Hej igen
                Hittade det här på ciklid.se Beskriver det du såg...
                http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=7604&LOPNR=7
                Fredrik
                Super tack Fredrik!!!

                Beskriver exakt vad dom håller på med! Precis som i den artikeln så putsar mina skalarer blad. Tyvärr, tycker jag nu, har jag 6 ancistur 1 gibbiceps och en öronål som alla säkerligen med glädje äter upp romen om det skulle bli någon, har inte sett någon än.

                Nu vet jag i alla fall vad det är dom gör! Åter igen tack.
                Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                Kommentar

                Arbetssätt...