Problem med ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    Problem med ägg!

    Har lite problem med ägg av grön bågciklid. Dom äter upp dom efter typ 2 dagen och lämnar dom vita sen överger dom dom också :/...det är väll så att dom ska ta bort dom vita och vakta dom begigula? (några av äggen blir vita)
    finns det nått man kan göra för att få dom och inte äta äggen?? nått att te.x lägga över lr är det risk att vissa ägg ruttnar om inte honon kan plocka bort dom?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hejsan Mattias!

    Jag hänger på din tråd här lite för mina problem kommer efter äggen har kläckts. Hur håller man liv i ynglen? Mina bågfenor har ynglat tre gånger med jättemånga yngel men de lyckas aldrig överleva. Har provat med vad jag tycker är allt; små vattenbyten, byte av pump (så de inte sugs in), nykläckt artemia, liquifry, babypowder...inget funkar. De går i ett alldeles eget kar utan andra fiskar. Vad kan jag göra mer för att öka chansen för överlevande yngel? Nån?

    Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • weezo
      • September 2004
      • 103

      #3
      inte för att ja ens vet vilka fiskar de är...
      har du provat att låta dom gå kvar med föräldrarna??
      dom kanske "visar" ynglena va som kan ätas :s

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Ursprungligen skickat av Lenmar
        Hejsan Mattias!

        Jag hänger på din tråd här lite för mina problem kommer efter äggen har kläckts. Hur håller man liv i ynglen? Mina bågfenor har ynglat tre gånger med jättemånga yngel men de lyckas aldrig överleva. Har provat med vad jag tycker är allt; små vattenbyten, byte av pump (så de inte sugs in), nykläckt artemia, liquifry, babypowder...inget funkar. <font color="red">De går i ett alldeles eget kar utan andra fiskar.</font id="red"> Vad kan jag göra mer för att öka chansen för överlevande yngel? Nån?

        Maria
        Det är små dvärgciklider. Och, se ovan, mamma bågfena är en jättebra mamma som gör vad hon ska. Det är jag som misslyckas! Tack ändå!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Mathias-D

          • December 2002
          • 1122

          #5
          Hon är en bra mamma men det håller inte..hon tar äggen vid tändning av ljuset dag 2!

          Kommentar

          • Qwerty
            • December 2003
            • 526

            #6
            prova och inte tända för hon kanske blir rädd
            363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Förlåt att jag snodde din tråd Mathias!

              I ditt fall undrar jag hur många fiskar du har i karet som gör att hon kan känna att avkomman är hotad? Kan oxå vara så att hon måste träna några gånger innan hon lyckas. Första gången våra bågfenor lekte och la ägg bodde de ihop med ett par kakaduaciklider och då åt de oxå upp äggen. När kakaduorna försvann gick det mycket bättre.

              I mitt fall så klarar sig inte ynglen och jag är relativt övertygad om att de inte äter sina egna yngel. Jag har provat att ha ljuset tänt hela tiden och med både det ena och det andra. Trodde egenkläckt artemia skulle vara bra mat för dem men tror den är för stor. Ynglen är ju så enormt pyttesmå!

              Lycka till, jag tror det går bättre om de får öva lite till!
              Mvh // Maria
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Mathias-D

                • December 2002
                • 1122

                #8
                Kan nog inte ta en tråd det är ju till för snack
                det är bara ett par i karet men kanske inte skulle tända då..det är 3 gången den honan lade ägg nu

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Antingen det eller oxå tvärtom; alltid tänt!
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Mathias-D

                    • December 2002
                    • 1122

                    #10
                    Men risken för alger är nog väldigt stor om man ska ha tänt i 3 dar...

                    Kommentar

                    • twistedfish
                      • August 2003
                      • 140

                      #11
                      Det finns en sak till som man prova gällande belysning och det är köra med någon typ av månsskens belysning så blir karet aldrig helt mörkt
                      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

                      Kommentar

                      • maanda
                        • September 2004
                        • 423

                        #12
                        eller så kan man ha en lampa bredvid akvariumet som är tänt.. eller en taklampa kanske. då blir det ju aldrig riktigt mörkt...

                        Kommentar

                        • Mathias-D

                          • December 2002
                          • 1122

                          #13
                          Det ska jag testa nästa gång!
                          Det tar ungefär 4 dagar för äggen att kläckas va?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...