Scalare-barn som ikke spiser... :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Grete
    • January 2004
    • 94

    Scalare-barn som ikke spiser... :-(

    For vel tre uker siden kjøpte jeg en liten flokk på fem små marmor-scalarer, ca. 3-4 cm lange. Det viste seg ganske raskt at to av disse ikke ville spise - uansett hva jeg serverte. Jeg prøvde ulike typer flakfor fra Tetra, et rekebasert av annet merke og også litt opphakkede mygglarver. Men nei, etter en uke døde de to som ikke spiste. Alle andre fisk i akvariet spiste og var helt ok - vannverdiene like så.

    Så en uke deretter igjen så gjorde jeg et nytt forsøk - og kjøpte to nye. Fikk da vite at disse scalarebarna hadde ankommet butikken bare to-tre dager før det første kjøpet. Siden jeg hadde vært så uheldig med de første, så fikk jeg disse to nye med meg uten å betale. Men - nå skjer det samme igjen... En av disse to nye vil ikke spise ! Fisken er aktiv - og fri for andre sykdomstegn. Alt ok med de andre - øvrige scalarebarn inkl. Temp. 26 C - fremdeles intet å bemerke på vannverdiene.

    Er det jeg som gjør noe feil - eller kan nye scalarer være litt vanskelige i matveien ? Noen som har noen forslag til hva jeg kan prøve å gi dem ? Andre ting jeg kan gjøre ?
    "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
    ( Lars Saabye Christensen )
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    #2
    Hej Anne Grete.
    Du bör höja tempen till mellan 28-30 gr.Försök och mata med röda mygglarver och vita levande,det gäller att få dom att äta och det gör man genom att öka ämnesosättningen=hög temp.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Jag föreslår att du ber butiken ta reda på vad de fått för foder under uppväxten, skulle tro att de äter samma foder som de fått tidigare.

      En del scalarer är otroligt korkade, de fattar inte att man kan äta något annat än det de är uppfödda på.

      Jag köpte några för många år sedan där en förstod att det var matdags genom att simma fram till glaset med det andra fiskarna. Men den forstod inte att det som kom ner i akvariet gick att äta och åt inget på tre veckor. Så småningom så lossnade det, men den förlorade mycket i storlek och blev bara hälften så stor som sina syskon som vuxen.

      Kommentar

      • Anne Grete
        • January 2004
        • 94

        #4
        Nå har fisken begynt å spise ! Satte først opp temperaturen til 28 C & ga så for som før, bl.a. opphakkede mygglarver. Fisken har jo tidligere gått etter foret noen ganger, men ikke spist det.. Som en av dere sier - det var som om den ikke skjønte at det gikk an å spise det.. I går kveld nappet den imidlertid litt i mygglarvene, men spyttet ut omtrent alt igjen ! I dag kjøpte jeg frystørkede Nutron Artemia - og da gikk det bedre. Fisken spiste mer - og spyttet mindre ut igjen. Og det er jo bra - for en sånn søt liten sak som den er.. :-)

        M.a.o. - nå er det håp for framtida også for dette lille scalare-barnet ! Tusen takk for all hjelp !
        "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
        ( Lars Saabye Christensen )

        Kommentar

        Arbetssätt...