Kan inte släppa tanken på discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Kan inte släppa tanken på discus

    Hallå

    Jag har funderat fram och tillbaka och kan inte riktigt släppa tanken på discus.Tänkte köpa mig ett kar på 275 liter 110*50*50 där i tänkte jag ha mina 6 scalarer,2 ancistrus,de neontetror som finns kvar och 2 siamesiska algätare.Frågan är om man kan klämma ner ex 2 discusar och några fjärilsciklider.Om man bara har 2 discusar så borde dom rimligtvis inte skita ner så mycket=kanske räcker med vattenbyte 1 gång/vecka.Vad tror ni om kombinationen???.Anledningen till att jag tvekar är dels priset för fisken och dels så kommer jag aldrig att ha tid/möjlighet att byta vatten flera ggr/vecka då jag vissa veckor knappt är hemma.Skulle oerhört gärna vilja ha röda och/eller turkosa diskusar.Är någon av dom svårare än andra???
    Fredrik
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Då antar jag att du har tänkt köpa vuxen diskus?
    Jag tycker att de låter lite riskabelt om du inte har haft diskus förr, mitt tips är att börja med ett akvarium specielt anpassat för diskusarna oavsett om du sen köper en grupp med unga eller ett par. Dom röda diskus varianterna brukar vara tåliga enligt vad jag vet.
    Men annars så gäller standard svaret, läs på när de gäller diskus de sparar pengar och tid.
    Sen finns de inget som ser så eländigt ut som en diskus som mår dåligt.
    Jag är själv inget proffffs men jag har gjort nåra tabbar och lärt mig ,nu så har jag en liten kull med ca 3,5cm små diskus som lön för mödan
    Mvh NiXoN

    Kommentar

    • Åhsa
      • February 2004
      • 114

      #3
      Nu är jag själv nybörjare men att bara ha 2 stycken tycker inte jag låter speciellt snällt, dom vill ju gå i grupp och känner sig trygga då,visst går det väl men att inte vara hemma som du skriver vissa veckor knappt någonting ja då lär dina 2 discusar öva simrygg jag lovar!! Jag gör 2-3 vattenbyten per vecka och är nojjig över att det är för lite ibland... dessutom skall ju discus ha mat minst 2-4 ggr om dagen, minst 4 ggr om dom är mindre bebisar. Skulle tänka över det hela om jag vore dig...det är mer jobb än du tror:o))
      Det sägs att de blå varianterna är känsligare men vilken discus som helst oavsett färg, skulle inte må bra under de promisserna du kan ge..
      mvh
      åhsa
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=285991

      Kommentar

      • mattias89
        • December 2003
        • 316

        #4
        Sorry för att jag själ topicen nu. Men hur mkt jobb är det igentligen med discus? Skulle det gå att ha 4 discusar i ett 310L med ganska mkt växter o rötter... o kanske non tetra och/eller någon dvärgciklid typ fjäril?
        Mvh Mattias Nordfeldt

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Jag är nybörjare men jag gör såhär :

          Vattenbyten 2ggr i veckan och matning 2-4 ggr om dagen (jag matar med frusen artemia/röda mygg/vita mygg/torr granulat)!

          Har en flytande ormbunke som tar hand om nitratet så jag inbillar mig att 2 vattenbyten/vecka är onödigt men det är ju roligare än TV så därför gör jag dem iallafall...

          Jag tror dock att besvären blir mycket större om man tänker sig att lek på dem eller om de skulle åka på någon sjukdom av något slag!

          Sen tar det förståss massor av tid att studera dem, de har minst sagt underlig hierarki (stavning?). Men någon form av ordning på kaoset är det ju
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Tänk på att skalerer är rätt bra på att ta för sig jämför med diskus.. Tänkte på maten som kanske hamnar i fel strupe..

            Kommentar

            • mattias89
              • December 2003
              • 316

              #7
              oveb: Hur stort är ditt kar o hur mkt fisk har du i det?
              Mvh Mattias Nordfeldt

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8

                6 st små diskusar i 180 liter, de skall snart flytta till 325 liter !

                Har några pansarmalar åxå som städar bort överblivet käk
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Hej igen

                  Då är det som jag trodde.Inga discusar för mig.Tycker INTE att man ska köpa djur som inte kommer att trivas eller plågas.Får bli nått annat kul i karet istället
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10

                    Förstår inte hur du kunde dra den slutsatsen av inläggen !??!!?!

                    Mina kommer fram till glaset och tigger så fort någon visar sig, äter som grisar och visar lekbeteenden dagligen.

                    Det känns inte direkt att du skulle vara speciellt plågade !



                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Jo pågrundval av
                      1.De är stimfiskar 2 är inte ett stim
                      2.Dom vill tydligen ha mer än 1 vattenbyte/vecka
                      3.Dom behöver tydligen ha mat oftare än andra.
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12

                        Ah, förstår !

                        Missade det där med antalet...
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • golv
                          • November 2003
                          • 61

                          #13
                          köper du ett vuxet par (hona hane)så går det att ha 2st ,det svåra med diskus tycker jag e att man ska ha så hög temp = problem med alger o växter.man behöver inte heller byta vatten 3 ggr i veckan dom dör inte av 1 vattenbyte i veckan..

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Jag hade mina diskusar i 25 grader i mitt växtkar, och det stämmer rätt så bra med vilken temperatur dom lever i i naturen. Jag har aldrig förstått varför man skall accelerera ämnesomsättningen mer än vad som behövs i alltför varmt vatten.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Thomaslj
                              • May 2003
                              • 704

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Tropfrog
                              Jag hade mina diskusar i 25 grader i mitt växtkar, och det stämmer rätt så bra med vilken temperatur dom lever i i naturen. Jag har aldrig förstått varför man skall accelerera ämnesomsättningen mer än vad som behövs i alltför varmt vatten.
                              MVH
                              Magnus
                              Nu skapade du ett leende på mina läppar=), så det gick utmärkt med diskus i lite lägre temp me hög ljus?. Ska iväg och hämta 3 st 10 cm-are idag, och hade tänkt att ha dom i lite lägre temp än vad alla rekommendera.. tänkte börja att testa på ca 26-27 grader.. vill inte att växterna ska ta för mycket stryk=/

                              Det jag är rädd för är att de ska bli mer stressade eftersom de är så få... hört att dom lätt blir stressade i kallare vatten...

                              Ursprungligen skickat av Oveb
                              Har en flytande ormbunke som tar hand om nitratet så jag inbillar mig att 2 vattenbyten/vecka är onödigt men det är ju roligare än TV så därför gör jag dem iallafall...
                              Men det är väl inte för nitratet man måste byta vatten?, är det inte nitritet dom inte tycker om?.. annars skulle det juh inte funka me diskus i mitt kar me tanke på hur mycket kno3 jag slänger i....


                              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...