Hur lång tid? Diskus lagt ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gluch
    • September 2004
    • 157

    Hur lång tid? Diskus lagt ägg?

    Idag hade mina super mega fina red turkos lagt ägg på pumpen och undrar ungefär hur lång tid det tar innan dem kläcks?

    Kommer dem att äta upp dem eller vad?(Första gången)
    Tacksam för svar!
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Normalt sett så tar det runt 72 timmar innan dom kläcks i 29-30 gradigt vatten men det kan ta kortare tid oxå.
    Är det första gången som dom leker så tar det kanske nån dag sen käkar dom ev. upp äggen och det kan hända dom gör det många gånger innan dom "fattar" vad dom ska göra.
    Det kan bero på många faktorer om dom blir störda av nån andra fiskar så kan dom käka upp rommen, malar kan sno ägg oxå, även andra fiskar kan sno ägg av dom.
    I mitt ena sällskapskar går ett lekpar som får rommen uppäten av kardinaltetrorna stup i kvarten =(
    I ett annat så har jag sett att paret själva käkar upp rommen av nån anledning.

    Hoppas du får lycka i ditt odlande // Matte
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Gluch
      • September 2004
      • 157

      #3
      Tack för svaren drd, men jag undrdr om man kan ta bort dem från mamma och pappan i så fall?
      Jag har kardinaler i ska jag ta ut dem eller.Jag har andra diskus i, men dem jagar bort dem och vaktar äggen bra. Dem fläktar dem också, hur vet dem att dem ska göra det i så fall?

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Det absolut säkraste är att ha ett eget akvarie till paret där dom kan ha hand om äggen själva.
        Det är inte att rekomendera att försöka få upp några yngel artificiellt.
        Det är nästan omöjligt att göra det nämligen.
        Föräldrarafiskarna utsöndrar ett sekret på kroppen som ynglen käkar av när dom växer.
        Det är jättesvårt att göra nån egen mat som ersätter det som dom får i sig då dom diar på föräldrarna.

        Låt dom va i karet med dom fiskarna som är där och låt dm prova sig fram i yngelvården.
        Dom kan ju leka många gånger innan dom vet hur dom ska göra så under tiden hinner du kanske fixa ett separat akvarie till dom och flytta över dom dit.

        Det är mycke jobb med det men går det bra så är det värt det.
        //Matte
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • onkyo
          • November 2003
          • 136

          #5
          Hej,

          Om du har tur och äggen inte blir uppätna så kommer dom alldeles säkert ynglen bli uppätna senare av de andra invånarna. Låt dom fortsätta leka tills du ser att äggen är befruktade (Svagt röda och inte vita obefruktade) Då vet du att du har ett lekpar som fungerar och kan flytta över dom senare till ett eget kar.

          /C
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

          Kommentar

          • Gluch
            • September 2004
            • 157

            #6
            Hej!
            När jag vaknade var alla äggen borta;(, men det fanns fem ägg kvar(Låg ihopptryckta mellan filtrets galler så att dem inte kunde komma åt dem. Så ja la dem i en hink med bubblor som bubblar på dem.
            Och dem är 4 röda varav 5, kommer jag att kunna föda upp dem artificiellt(vet ej stavning) och bara testa om dem överlever?
            Undrar vad jag skulle kunna mata dem med i så fall?

            MVH
            Tim

            Tacksam för svar!

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              http://discusfish.nu/discus/d081.aspx
              Vänta tills dom leker nästa gång om du vill leka pappa
              De e en hel del jobb.

              Kommentar

              • Gluch
                • September 2004
                • 157

                #8
                men räcker 170l för dem att "bo" i?

                Kommentar

                • DiskusFiskarnasKung
                  • November 2004
                  • 22

                  #9
                  Ja det gör det garanterat!
                  Mega coola diskus!

                  Kommentar

                  • DiskusFiskarnasKung
                    • November 2004
                    • 22

                    #10
                    Men tror ni "någon, vem som hällst" att äggen kommer att klara sig om dem får kläckas enbart med föräldrar, men ändå lyckas klara sig?

                    Mega coola diskus!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...