Aggresiva fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Aggresiva fjärilsciklider

    Hej!

    Har ett litet problem med mina fjärilsciklider. Jag har ett par som går tillsammans med en pansarmal i ett 50 literskar. Detta är i alla fall tanken. Fjärilsciklidshanen attackerar stundtals väldigt aggresivt både sin hona och pansarmalen (inte vid samma tillfälle dock).

    När jag införskaffade fiskarna gick det först bra. Fjärilshonan verkade ivrig på att leka och visade tydliga lekbeteenden och röd buk. Dock var inte hanen alls med på noterna och verkade totalt ointresserad. Efter någon vecka började hanen och honan att attackera varandra, först trodde jag det var lekbeteende men det blev väldigt aggresivt och eftersom hanen är större än honan "vann" han och bet sönder hennes fenor. Jag flyttade ut hanen till ett annat akvarium där han fick gå en liten tid medan honan kunde återhämta sig. Nu kommer en konstig detalj! Medan hanen var i ett separat kar och endast honan och malen gick tillsaammans var det någon som la ägg på några blad i det akvariet. Jag antar att det var fjärilshonan, men det verkar ju också skumt...

    När hanen sedan kom tillbaka bråkade de bara lite mer fredligt. Efter ytterligare någon vecka började hanen att jaga runt den inte helt förstående pansarmalen och bita sönder dennes rygg- och stjärtfena. Jag misstänkte först att hanen kanske blev störd av malen i eventuella parningsförberedelser och fick därför flytta den till ett provisoriskt akvarium.

    Jag satte sedan tillbaka alla fiskar tillsammans varpå hanen attackerade honan. Honan är nu i separat akvarium och hanen och malen lever i harmoni i orginalakvariet.

    Vad kan detta bero på? Ska inte fjärilscikliden vara fredlig? Ska jag låta dem kriga klart och hoppas alla parter överlever och kanske skapar en hierarki? Andra heta tips?
  • Åhsa
    • February 2004
    • 114

    #2
    Du är verkligen säker på att det är en hon och en hane? Låter tycker jag som samma kön om dom slåss så där?? Jag har i och för sig bolivianska fjärilsciklider, men jag tycker du ska skaffa några till så dom kan para ut sig naturligt...istället för att tvinga dom på varandra då blir det oftast fel..
    Viktigt är också med mycket rötter, sten och växter så dom kan göra sina egna revir..

    mvh
    Åhsa
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=285991

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      ...Medan hanen var i ett separat kar och endast honan och malen gick tillsaammans var det någon som la ägg på några blad i det akvariet. Jag antar att det var fjärilshonan, men det verkar ju också skumt...
      Jo det var säkert honan som la äggen ensam, det är inte helt ovanligt. Även två honor kan få för sig att leka, då är det den ena som lägger ägg och den andra är mest förvirrad. Men naturligtvis kan det inte bli något av äggen.

      Se det positivt: Du vet åtminstone att det ena är en hona.

      Vad gäller ditt problem så kan det vara så att hanen har sådana beteendestörningar att det aldrig kommer att fungera. Men det är värt att testa tipsen om mycket inredning, och kanske även komplettera med några andra fiskar (eller fler fjärilar) som avleder uppmärksamheten.

      Kommentar

      • Baggen
        • July 2004
        • 340

        #4
        50L kar tycker jag är lite litet även för
        fjärilsciklider. ett Par är alldrig att sattsa
        på eftersom det nästan alltid blir problem.
        2+4 funkar bra för mig.Jag kör dom i ett 171L
        och det är lite i minsta laget så dom skall snart
        till ett 350L med gott om plats för revir osv.
        Något man kan göra i fall man har fiskar som är osams
        är att fånga in dom och ha dom i en yngelkasse
        i 3-5 dar och sedan reintroducera dom. funkar det
        inte sätter individen i kasse igen och försöka
        om 3-5 dar. och fortsätter så tills det funkar.
        Jag hade stora problem med mina hanar , dom funkade
        inte alls utan var ovanligt aggresiva så det blev
        den metoden jag beskrev ovan. Nu efter 3
        reintroduceringar så funkar dom jätte bra tillsammans.


        /Baggen

        Kommentar

        Arbetssätt...