Angående Centralamerika-hybriden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    Angående Centralamerika-hybriden

    Såg bilden på artikeln om mässan i Nürnburg, får man fråga vad det var fär hybrid? Korsning eller ej, färgen var verkligen vacker..

    //Helena
    //Helena
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Kommer inte inte ihåg vilka "Cichlasoma" arter som korsats ihop - kanke var det synspilum och citrinelllum men är långt ifrån säker. Den kallas i alla fall för "Flower Horn"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Boerboel
      • September 2002
      • 473

      #3
      Ok, den var j*kligt snygg måste jag säga! Kommer du ihåg hur stor den var ungefär?

      Går den att få tag på i Sverige? Kanske är lite tidigt att säga, för jag antar att det är en "nyhet"?





      //Helena
      //Helena

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Detta exemplar var ca. 25 cm. Priserna verkar variera en del mellan hur intensiva färgerna är - från någon 100-lapp (små och dåligt färgade) till exemplaret på bilden som gick på åtskillga 10.000 tals kronor.
        Vet ej om de finns i Sverige.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Boerboel
          • September 2002
          • 473

          #5
          OK, då blev det inget med det =)

          Sökte lite efter "Flower Horn", och hittade en massa som var färgade i "diskusfärger" (fråga mig inte vilken färg, för jag har ingen aning om alla olika sorters diskus det finns).




          //Helena
          //Helena

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            hej!

            blev intresserad av vilken bild ni sett denna fisk/dessa fiskar på.

            ???

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Hej,
              Klicka på "Artiklar" på "Första sidan" och sedan på "Inter Zoo-artikeln".
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Jag läste på någon hemsida att det "bara" var en odlingsvariant av synspilum. Den är faktiskt rätt vacker som den är http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=223 För att hålla den så måste akvariet vara två meter långt. I det skulle man kunna ha salvini som är rätt snygg den också http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=222 Dessa fiskar är inte så svår att få tag på. Varför gå över ån efter vatten?

                Mvh.

                Ola
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • Boerboel
                  • September 2002
                  • 473

                  #9
                  Jag har faktiskt lite svårt för odlingsvarianter i huvudtaget (gäller även diskus och scalare mm)..
                  Blev så förtjust i den intensivt röda färgen. Men som sagt, även om den skulle gå att få tag på enkelt och billigt, så skulle jag inte få plats nu ändå på ett bra tag..



                  //Helena
                  //Helena

                  Kommentar

                  Arbetssätt...