Hjälp och tips, sjuka diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Topoz
    • October 2004
    • 18

    Hjälp och tips, sjuka diskus.

    Hej hej,

    Jag har problem med mina diskus. Med största sannolikhet har de fått gälparasiter. De andas häftigt, använder inte båda gälarna, gnider sig mot växterna och är mörka (dock inte jämt). De äter till och från med stor aptit, men de senaste dagarna har de mindre börjat att dra sig undan. De trycker under växter och stenar, och vill inte komma fram när det är matdags.

    Nu till problemet. Mitt kar är på 720 l och det känns lite onödigt att medicenera hela karet. Jag har ett 90 l som står och skräpar. Kanske bättre att använda sig av detta ? Är det då nödvändigt att flytta över samtliga fiskar (ca 30 kardinaler, 3 scalar, några malar, 4 Blue diamond och 5 röda turkos) Blir ju till att börja med mer än trångt !! Måste man köra en "kur" på alla fiskar, eller bara på dem som uppvisar symtom ? Vore ju bra om man bara kunde lyfta över de sjuka diskusarna.

    Det medel jag har heter Gyrodactol (det var det som fanns). Det står att man inte ska använda detta om vattnet är mjukare än 8 grader dH. Mitt vatten är bra mycket mjukare (ca 3 grader dH). Kan man höja värdet med salt ?

    Känns som jag behöver tips och råd om detta !!

    Jag har redan provat med att höja tempen och ha i salt (1gr/15 liter enligt DiskusCd). Detta tyckte jag gav en liten effekt, men när jag sedan gjort ett vatten byte på ca 50% så blev de likadant.

    Som sagt, jag behöver råd !!

    / Topoz "aka" Anders R
  • Pelle__k
    • March 2003
    • 646

    #2
    Hmm, Trist!
    Jag hade nog kört en kur i hela karet. Jag hade också låtit fiskarna gå kvar i det stora karet, MEN jag hade tagit ur 2/3 vatten innan du medicinerar. På det sättet "sparar" du pengar i form av medicin och du är också säker på att alla fiskar blir krya. Vad för temp har du höjt till? De fiskar du nämnde tål riktigt höga temperaturer.
    www.discusklubben.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

    Kommentar

    • Topoz
      • October 2004
      • 18

      #3
      Jag höjde till 33-34 grader.
      Kan jag höja dH med vanligt salt (utan jod förstås) ? Eller måste jag använda mig av något annat ? Jag har även sett när jag sökt på ämnet att mängden salt varierar kraftigt. Allt från doseringar på 1gr/15 liter till 12,5gr / 10 liter. Hur mycket ska jag använda ?

      / Anders

      Kommentar

      • Pelle__k
        • March 2003
        • 646

        #4
        Tempen låter bra! Jsg brukar köra 1dl/salt per 100liter vatten vid sjukdom.
        www.discusklubben.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

        Kommentar

        • Wrongprincess
          • July 2002
          • 186

          #5
          1dl salt/100l vatten brukar vara ett bra riktmärke när det gäller discus. Håll tempen upp till 35-37 grader i en vecka 10 dagar. Vet ej vad du ska göra åt dH. Prova mycopur från Sera som medicin den brukar ta gäl o hudparasiter väldigt bra. Lycka till!
          /En discustoka!

          Kommentar

          • Topoz
            • October 2004
            • 18

            #6
            När jag sedan ska göra vattenbyte och gå tillbaks till de normala, måste jag använda en mindre mängd salt då för att inte chocka fiskarna ?

            Kommentar

            • Pelle__k
              • March 2003
              • 646

              #7
              När du gör vattenbyte så gör du väl inte ett 100%-igt vattenbyte? byter du 25% vatten så minskar ju andelen salt succesivt.
              www.discusklubben.se
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

              Kommentar

              • Topoz
                • October 2004
                • 18

                #8
                Så, nu är salt och medecin ihält. Vatten mängden är minskad med ca 2/3 delar. Bara att vänta och se nu......

                Hur lång tid dröjer det innan man kan märka någon förbättring. 1 dag, eller längre ?

                Hur länge ska man vänta innan man börjar fylla upp karet igen ?

                Tack för alla tips ! Det är bra att man får svar så snabbt.

                Kommentar

                • Pelle__k
                  • March 2003
                  • 646

                  #9
                  Du måste läsa på bruksanvisningen hur länge det tar. Det brukar stå hur lång tid en medicinering behövs. Även friskhetstecken brukar nämnas.
                  Lycka till
                  www.discusklubben.se
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                  Kommentar

                  • bjorne
                    • March 2005
                    • 15

                    #10
                    Undrar lite bara som nybörjare vad händer med växterna när man höjer till så höga temperaturer?

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #11
                      det brukar inte att vara problem med växtar .jag har kört ca 1 va med 36 gr. har svärds.polysperma,cambomba
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      Arbetssätt...