DISCUS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    DISCUS

    he jjag skak öpa ett 250L och tänkte odla discusar genom att köpa ett lekpar och sen låta dom gå där men vad vill dom ha för att leka lätt typ ? en lek kruka men dom sanckade om på IRC att man inte behöver botten matrial men det är ju snyggare fall man det fint inrett med några tetror med mera och på tal om det jag tänkte ha dom med pirayor det går bra va ? .. skojjade men vilken tetra funkar bra
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Tetror älskar diskusrom, så det tycker jag inte att du skall ha. Större delen av dom odlare som är framgångsrika kör helt utan bottensubstrat, detta för att renhållningen blir mycket lättare.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      OKEJ så jag ska bara låta paret gå ensamma ? utan inredning bara en lekruka
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Hur har du tänkt göra när de blir dags att skilja på paret och dom små diskusarna? Dvs ska du ha ett annat akvarium för dom små eller flytta paret?

        Kommentar

        • Qwerty
          • December 2003
          • 526

          #5
          sälja dom små hadde jag tänkt mig elelr byta mot något..
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Du måste läsa på lite själv också. Du kan inte ha föräldrarna och ungarna tillsammans ända tills dom är försäljningstora. Dom kommer att äta upp sina föräldrar om dom inte skiljs åt. DVS du kommer att behöva minst 2 akvarium, förmodligen mer efterssom ynglena växer olika fort och man måste sortera efter storlek för att få optimalt resultat.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Ok men då fins de en risk att föräldrarna blir väldigt slitna av de hela, innan du fått dom små sålda.
              http://discusfish.nu/discus/d078.aspx

              Kommentar

              • Qwerty
                • December 2003
                • 526

                #8
                MEN ASSÅ jag ska köpa 2 kar ett på 250 och ett på 150 150L ska jaag ha ynglena i sen :P
                363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                Kommentar

                • Edlund
                  • September 2004
                  • 330

                  #9
                  Hehe du lyssnar inte på mig =)

                  mvh/Murre

                  Kommentar

                  • Wrongprincess
                    • July 2002
                    • 186

                    #10
                    Asså du bör läsa på först.... köp boken Back to nature guide om discus. När du köper lekpar så kan du aldrig vara säker på att de leker hos dig. Du kan inte ens vara säker på att du får en av varje sort om inte säljaren är riktigt kunnig och ärlig! Det finns discusar som säljs som lekpar men det är två honor som leker med varandra och då kan det aldrig bli något resultat. Och vilken discusodlare säljer bra lekpar??
                    Att lyckas med discuslek kräver goda kunskaper om vattenvärden osv... Bästa är att du börjar med att köpa ett gäng fullvuxna discusar minst 5 st. Ett stort akvarie minst 50l per discus. Minst 50cm högt.
                    En lek-kub på 50x50x50 (125l) är också bra att ha.
                    Lycka till!
                    /En discustoka!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...