Är detta en bra blandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soleroi
    • September 2004
    • 85

    Är detta en bra blandning?

    Hej.Jag har nu ett sällskaps akvarium som så småningom ska bli ett sydamerikanskt biotop akvarium.

    Kan jag ha dessa fiskar i ett 112l:1 par dvärgskalarer,2 ancistrus,
    10 citron tetror och kakaduaciklider 1:2.

    Om det går skulle det vara fint med ett par kurvciklider också eller ett par fjärilsciklider.

    Eller vad tror ni?


    Tack för svar!
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Skippa skalerna, det finns inget som heter dvärgskalerer. Dom kommer att bli missväxta (fenorna början växa bakåt istället för på höjden) om de går i ett 112 liters.
    Annars är det en utmärkt kombination. Ge gärna ancistuserna nån trä bit att sitta på, det gillar dom..

    Fjärilsciklider går bra ihop med de andra eftersom de är olika arter i grunden, det kan bli en viss kamp mellan kakaduahanen och fjärilshanen med de kommer snabbt göra upp rangordningen så kommer problemet vara mer eller mindre löst..

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Instämmer med Robot! Skippa skalarerna så är det bara att köra igång! Lycka till!
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Jag håller med båda föregående talare, skippa scalarerna. Scalarer ska inte hållas i mindre än 250l har jag för mig, och de måste ha ett kar som är minst 50cm högt.

        Sen skulle jag nog skippa fjärilarna och enbart köra på ancistrus,
        citrontetror och kakaduaciklider. Överbefolka inte! Då blir det bara mer jobb, plus att fiskarna trivs sämre.. Köp då hellre ett större kar, eller tre

        Lycka till!
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        Arbetssätt...