Fjärilciklider i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Fjärilciklider i sällskapsakvarium?

    Går det bra att ha ett par fjärilciklider i ett sällskapsakvarium? Eller kommer de att betrakta de andra fiskarna som inkräktare i sitt revir?

    Blir de stressade av de andra fiskarna? Är det risk att de börjar trackassera de andra?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • LIAN0618
    • September 2003
    • 94

    #2
    Nej då, det går jättebra att ha fjärilciklider i ett sällskapsakvarium!!! de är nästan som gjorda att ha där!
    jag har själv ett par i mitt sällisakvrie och de trivs, troligtvis, jätte bra och är mkt fredliga... men det finns säkert undantag!

    Kommentar

    • Baggen
      • July 2004
      • 340

      #3
      det funkar bra , se bara till att ha ett tillräckligt
      stort kar , dom vaktar reviren hårt under lek.

      /Baggen

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Tack för svaren! Är 250 L tillräckligt stort?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          Jag vill nog inte vara lika odelat positiv som ovanstående personer... det beror på vad det är för andra fiskar som de skall dela akvariet med. Fjärilsciklider kan bli rejält aggressiva mot t.ex. tetror och ständigt jaga dem. Å andra sidan, om de andra fiskarna är större, tuffare och har sina bestämda platser i karet kanske fjärilarna inte kan etablera något riktigt territorium utan mest simmar runt och känner sig bortkomna. Det kan mycket väl fungera, men inte hur som helst eller med vilka fiskar som helst -- åtminstone inte om du vill att dina fjärilar ska må bra...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Hmm, det jag funderar på är bl a cardinal tetra (har gillat dem stark från första gången jag såg sådana), sorgmantel tetra, dvärg gourami och kanske svärdbärare. Så utifrån det du skriver låter fjärilar inte som någon vidare idé...

            Jag vill kolla upp det ordentligt så jag inte gör några olyckliga artblandningar.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • soleroi
              • September 2004
              • 85

              #7
              Jag tycker det låter som en bra blandning.Jag har i och för sig inte så mkt erfarenhet,men 250l är mer än tillräckligt för ett par fjärilsciklider.
              Jag tror inte heller de är så farliga som de låter.
              men det finns undantag med alla fiskar.

              Lycka till!!

              Kommentar

              • Edlund
                • September 2004
                • 330

                #8
                jag fick plocka bort mitt par jag hade i mitt 240 liters kar eftersom dom tryckte ner resten av fiskarna när dom vaktade äggen.Ingen bra kombi o ha med tex diskus iaf.240 var för litet iaf.Minst 400l skulle nog va ok.

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Intressant att erfarenheterna är så olika. Mina brukar vara mycket beskedliga även när de vaktar rom, som längst jagar de bort andra fiskar 30 cm. Mina har inte klarat sig med paletter och scalarer är på gränsen.

                  Jag tycker att fiskarna du föreslår låter som en vettig blandning.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Tack alla! Ja det verkar som att det är stora skillnader mellan olika individer/par. Eller kan det röra sig om olika arter/underarter dvärgciklider? (har även hört talas om Mikrogeophagus altispinosa som skulle vara friskare än Microgeophagus ramirezi).

                    Det känns iaf som att jag inte vågar ta risken. För i fall det skulle gå galet har jag ingen annan stans där de skulle kunna bo.

                    Det finns även delade meningar om svärdbärares aggressivitet...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • edis
                      • May 2004
                      • 32

                      #11
                      För mig har det funkat hur bra som helst, när fjärilarna hade rom var dom såklart agressiva men inte onormalt, har dom nu i en 160 liters burk med ett par apistogramma borellii och det funkar hur bra som helst även fast borellii paret har yngel
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

                      Kommentar

                      • sockerconny
                        • October 2004
                        • 2349

                        #12
                        Jag har då haft 2 par fjärilar i ett 65-liters tillsammans med svärdbärare,otocinclusar och ancistrus utan några som helst problem.
                        Det ena paret lekte på löpande band under ett halvår, ända tills honan dog.


                        Kommentar

                        • Björn Johansson
                          • March 2004
                          • 49

                          #13
                          Jag instämmer, det låter som ett gott val!

                          Men du, undvik större bottenlevande arter som stora malar, dessa kan störa fjärilscikliderna, och i värsta fall jaga ihjäl dem och/eller bli en allvarlig konkurrent om födan, då dessa små ciklider söker mycket av sin näring från botten.

                          Andra ciklider som inte är för stora, såsom skalare, eller nyckelhål kan också gå bra, liksom paletter, och kanske möjligtvis någon annan dvärgciklid... men litet försiktighet där då konkurrens om plats och revir kan ställa till det.

                          Stora och små tetror är alltid trevliga tillsammans med små- och dvärgciklider, liksom corydorasmalar.

                          Det gäller ju att ha fiskar ialla vattenlagren. Någon ytvarttenfisk, kanske då svärdbärare eller platy (allrahelst tycker jag bilbukstetror) någonting mitt på, exempelvis skalare, och då dvärgcikliderna med i de nedre regionerna.

                          Mvh Björn J.
                          Bj.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Björn: Skulle en (eller ett par) 8 cm stor pleco utgöra ett problem för fjärilarna? Plecon är ju utslutande växtätare.

                            Efter en del reserarch och rätt mycket fundering lutar det nu faktiskt åt ett sydamerikanskt sällskapsakvarium där ett par fjärilar ingår.

                            Sammansättningen jag funderar på är:

                            - Kardinal/neontetra
                            - Sorgmanteltetra
                            - Rosentetra (kanske)
                            - Pansarmalar (Corydoras trilineatus)
                            - ett par fjärilar
                            - en pleco (Peckoltia pulcher)
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...