Scalare i 45 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    Scalare i 45 liters

    Jag har två vackra svarta scalarer som igår lade ägg på ett blad (för första gången, men de är ialafall kvar än). Det enda akvarium jag har till övers om några skulle hinna bli frisimmande är ett 45 liters där det just nu går 13 st två veckor gamla platyyngel.

    Kan man ha scalareyngel i ett sånt kar till de går att sälja?

    Tack på förhand // Sara
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Ett tag borde det gå
    Fredrik

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Hej!
      Va kul att du fått lek på scalarerna ,hoppas bara dom vaktar dom och inte blir för störda för då blir de mat brukar vara lite så och så med att hålla tiden ut och om de är deras första kull ha ej för stora förhoppningar.Platyna går nog till angräpp när du tar bort föräldrarna.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kan man ha scalareyngel i ett sånt kar till de går att sälja?
        Absolut inte. Jag känner en storodlare av skalarer och för att få upp dom i försäljningsstorlek (med icke förkrympta fenor) så drar han under den sista perioden upp dom 540 liters kar (som är 60 cm höga).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Tack Kjell för ett konkret svar. Då får ynglen bli närinsrik mat åt den övriga befolkningen. Jag vet att de behöver höga akvarium (mina har 60 cm högt) men var bara osäker på hur det var med små exemplar.

          Nämnde lite i förbifarten för min sambo igår att: "Visst skulle det va kul med ett till yngelakvarium!" Jag ska inte fråga igen förrän/om vi bor i villa... =)
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Bör väl påpekas som Fredrik skriver att den första tiden går det säkert bra, men inte i det långa loppet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...