Aequidens Dorsigerus/ Laetacara dorsiger

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

Aequidens Dorsigerus/ Laetacara dorsiger

Hej!

Jag har precis köpt ett par utav dessa ciklider men vet inte så mycket om dom. Därför så undrar jag om det är någon som vet något om dessa ciklider och om det är något speciellt som jag ska tänka på??
    Katti
  • titti
    • March 2003
    • 36

Hej, du kan söka på dorsigera på fiskarkivet så kommer det upp en artbeskrivning. Har själv haft dorsiger men de blev tyvärr inte så långlivade. De var mycket skygga och efter att ha lekt en gång drog de sig liksom undan och kom inte fram ens för att äta. Synd, för det är en jättefin fisk, bilden i artbeskrivningen stämmer inte alls med de färger de brukar ha.
    /Titti

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Du kommer att hitta mer information om dem om du söker på deras nya namn: Laetacara dorsigera.
      Som nämnts är det små, ganska snälla och något skygga ciklider - som lugnare fjärilsciklider ungefär. Vill du odla dem hjälper det att ha mjukt vatten. De leker öppet på en flat sten, och är halvdana på att ta hand om ynglen, som dessutom är små - det är en halvsvår art att odla.
      Som titti säger ser de normalt sett inte alls ut som det skräckslagna exemplaret på zoopets bild, utan så här:
      http://filaman.uni-kiel.de/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12264&genusname=Laetacara&sp eciesname=dorsigera
      För att undvika att de blir skygga kan du ha nån form av "vimmelfisk" hos dem - de går bra ihop med det mesta, t.ex. guppies eller neontetror. De kringvimlande stimfiskarna fungerar lugnande. De går däremot inte alls bra ihop med aggressiva eller hyperaktiva fiskar.

Jag ställer mig lite frågande till storleksuppgifterna på nätet... Min erfarenhet är att de blir cirka 5 cm, men på nätet anges 8-9cm på de flesta ställen (ett ställe 15 cm!), vilket jag ärligt talat tror beror på sammanblandning med kurvciklid.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• mattias89
        • December 2003
        • 316

Asso mina dorsigera är inte så fina... de är gula. Fast d kan ju vara kurvciklider oxå. Fast d har ju inte de där svarta på sidan o inte gult på fenorna:S
        Mvh Mattias Nordfeldt

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Hej

Jag har ett dorsigerpar där hanen är ca 5 cm, och de har lekt en 5-6 gånger, men ynglen dör alltid, men de verkar vakta dem bra, de vaktade dem redan på första försöket. Vad gäller storleken så blir de nog ca 9-10 cm, liksom kurvcikliden. Har sett en dorsigerhane som var ca 9 cm skulle jag tro.

MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• nikki
            • May 2004
            • 224

Hej!

Tack för era svar! Nä bilden här på zoopet stämmer ju inte alls med hur dom ser ut, Mina ser ut ungefär som dom gör på på dom två sista bilderna i länken som Azur skickade förutom att dom inte alls har något rött och det svarta är inte så markant på honan. Dom är inte speciellt skygga, jag har dom med kardinaler, platy, ancistrus och några kuhlii och siameser.

Jag hoppas ju givetvis att dom ska leka, men hur ska jag bäst ta hand om ynglena om dom får några för att dom ska överleva??

Jag hade apistogramma borelli tidigare men dom dog för mig och jag hade ett himmla sjå med att få dom att äta, nu verkar i och för sig dessa fiskar lite mer framåt än vad borellin var men jag fasar för att dom ska vara lika kräsna i maten som borellin. Behöver jag ge dom någon speciell mat eller duger det med flingfoder och granulat och fryst artemia ibland???
            Katti

Kommentar

• nikki
              • May 2004
              • 224

Jag var ju orolig för att mitt dorsiger par inte skulle äta, men dom äter allt jag ger dom så det är ju skönt.

Nu till min fråga , jag skulle ju väldigt gärna vela att dom lekte, finns det något speciellt jag kan göra för att få dom att leka eller???

Sen funderar jag en annan sak, härom dagen så gav jag mina malar lite gurka och då var dorsiger hanen väldigt nyfiken på denna gurka. Nu är min ena ancistrus mal lite småsurig av sig så han jagade iväg alla som kom i närheten av gurkan men dorsiger hanen gav sig inte han skulle dit iallafall, men varje gång han närmade sig gurkan så blev han jätte mörk på kroppen, så jag undrar ju givetvis varför han ändrade färg på detta viset??
              Katti

Kommentar

• nikki
                • May 2004
                • 224

Är det ingen sopm vet om jag kan göra något för att få dessa att leka. Jag har iallafall varit och köpt frysta svarta mygglarver idag och hoppas att detta ska trigga dom till lek.
                Katti

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Ge dom en lugn & fin miljö, och mata dem ordentligt med omväxlande & proteinrikt foder, så kommer de att leka. Det kan ta ett tag, de är inte de allra lättaste att få att leka, men till slut lyckas du nog.

Den mörkare färgen visar i detta fall att fisken är arg, men de får liknande färger när det blir lekdags. Vuxna, dominanta, dorsiger är kraftigt färgde i rött, svart, och grått, mest hela tiden.

Svarta mygglarver (liksom det mesta annat frysfoder) är bra mat för att få dem i lekstämning. Köp gärna flera olika frysfoder att omväxla med.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

Ursprungligen skickat av Azur
                    Ge dom en lugn & fin miljö, och mata dem ordentligt med omväxlande & proteinrikt foder, så kommer de att leka. Det kan ta ett tag, de är inte de allra lättaste att få att leka, men till slut lyckas du nog.

Den mörkare färgen visar i detta fall att fisken är arg, men de får liknande färger när det blir lekdags. Vuxna, dominanta, dorsiger är kraftigt färgde i rött, svart, och grått, mest hela tiden.

Svarta mygglarver (liksom det mesta annat frysfoder) är bra mat för att få dem i lekstämning. Köp gärna flera olika frysfoder att omväxla med.
                    Bara att hålla med. Jag har haft dem i flera år nu och de tillhör mina favoriter. Bilden på Zoopet ger dem ingen rättvisa Kolla på denna på zoonen istället http://www.zoonen.com/index.asp?cid=76. Mina är dock inte så röda utna mer lila. Jag känner inte heller att det är en speciellt svår fisk. Får man den att trivas så är hannarna utfärgade mest hela tiden.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

Mina dorsiger leker också ofta. Vattnet är mjukt och har ett pH strax under 7. Mina får omväxlande mygglarver av olika slag och ganska ofta nykläckt artemia, eller när jag inte orkar att kläcka, köpta vattenlopor. Det gillar de verkligen. En gång har jag fått yngel men inga överlevde. Skall tydligen vara besvärligt att få några överlevare.

Jag har ett par bilder våra fem på min zoon och jag tycker de tillhör favoriterna hos oss. Jätteläckra i färgen; varmt vinröda bukar, lila-svart upp mot ryggen med gula huvuden och svarta streck på pannan och mellan ögonen. Läste nånstans att de kallas smiling acaras eftersom det ser ut som de ler.
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Kaj.p: väldigt fin dorsiger!

Kommentar

• kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

Ursprungligen skickat av Azur
                          Kaj.p: väldigt fin dorsiger!
                          Tills precis nyligen stod det faktiskt A dorsinger under denna bild. Nu har det tagits bort. Men säkert finns väl här samma flora av varianter här som inom andra SA arter. Skall dock säga att mina "Dorsinger" har också denna färgstryka dock inte i rött utan i mörklila. Hannarna behåller den också mest hela tiden.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• nikki
                            • May 2004
                            • 224

Tack så hemskt mycket för era svar. Jag ger dom granulat och flingfoder sen så får dom även fryst artemia och nu även frysta mygglarver, så jag antar antar att mer kan jag inte göra i matväg. Så nu är det väl bara att vänta och se då
                            Katti

Kommentar

• nikki
                              • May 2004
                              • 224

I dag är jag inte speciellt glad åt mina ciklider. Har väntat i flera månader på att akvarieaffären ska få in skruv vallisneria. Nu hade han äntligen fått in denna växt så jag var ju givetvis och köpte den. Vad händer, jo min ciklid hane mumsar på den som att det skulle vara världens fin middag Fortsätter han i den takt han gör nu så är det snart inget kvar av växten

Hade ingen aning om att dom kunde mumsa i sig växter, finns det något i grönsaks väg jag kan ge åt dom så att han slutar att krubba på min vallisneria???
                              Katti

Kommentar

Arbetssätt...