passar dessa ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camaro
    • November 2002
    • 52

    passar dessa ihop?

    Hejsan,

    Jag tänkte köpa in lite nya fiskar till mitt 640l akvarie, detta hade jag tänkt mej i slutändan:

    8 Kakadua ciklid, 2hanar 6 honor (köpa)
    6 leopard pansarmal (har 1st)
    50-100 Kardinaltetror (köpa)
    8 Fjärilscilkider, 2 hanar 6 honor (har dessa)
    1 king tiger pleco (har)
    2 gibbi (har)
    2 pleco (har)
    2 eldbukar (har)

    Tror ni dom skulle trivas ihop? Sen om jag skulle vilja köpa någon större fisk att ha med dessa vad skulle ni föreslå då?



  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Jag skulle nog hoppa över eldbukarna, så blir det mera biotop riktigt. Om eldbukarna är stora, så kanske en och annan kardinaltetra slinker ner i magen...
    Tänk på att stora plecos och gibbicepsar kan bråka med varamndra en del, men om de får växa upp tillsammans så ska det nog gå bra.
    Lycka till!
    /Lukas

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Eldbukarna äter garanterat upp alla kardinaltetrorna och utifrån min erfarenhet är de på tok för stora och aggressiva för kakaduciklid och fjärilsciklid. Fjärilsciklidhonor kommer med stor sannolikhet bli uppätna. Jag skulle inte stoppa ner Corydoras till dem heller. Om du ska ha tetror så måste det bli stora höga som brillianttetra, opaltetra (astyanax sp. colombien) eller dolkstygnstetra men även dessa riskerar att hamna i magen på en vuxen eldbukshane, åtminstone honor som inte är fullt utvuxna.

      Du har några stora malar också och på sikt blir det kanske för mycket. Annars är det enklaste att skaffa fiskarna du föreslagit men flytta eldbukarna. Ett annant alternativ är att hålla fjärilar och pansarmalar i ett annat akvarium och skaffa någon mer ciklid i mellanstorleken. Du ska undvika de allra fredligaste som scalare, nyckelhål, kurvciklid etc. Lämpligt sällskap är t ex Archocentrus myrnae (Tid A. septembfasciatus "yellow topaz) som vanligen säljs som A. septembfasciatus eller A. sajica (vissa vill placera dessa i släktet Cryptoheros). Blåciklid går det också.

      Mvh.

      Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • camaro
        • November 2002
        • 52

        #4
        nu fick jag en del att tänka på, tack för två utmärkta svar!

        Jag hör av mej om några veckor hur det blev.

        Mvh
        Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...