Harem eller parbildande???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    • September 2004
    • 83

    Harem eller parbildande???

    Hej! Köpte förra veckan mina första fiskar. Det blev ett par kakadua ciklider. Hanen är inte vidare snäll mot honan. Fick rådet här att han ville ha två till tre honor som harem. När jag nämnde det för mitt zoo såg dom väldigt frågande ut. Dom hävdar att dom är parbildande och skall vara en hona/hane. Jag undrar om det finns flera uppfattningar i frågan eller är det så att mitt zoo har fel? Jag vill ju att mina fiskar skall trivas. Honan verkar hålla sig till hanen fastän ha ofta biter henne. Tycker synd om henne. Tacksam för svar.
    MVH/Helena
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536375 liters
    Flykt
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Om du läser artbeskrivningen här på zoopet så står det att de är haremsbildande, tror att du ska gå efter beskrivningen på denna sida.
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Japp, de är haremsbildande, flera honor har sina små revir i hanens stora, och honan skyddar ensam ynglen mot varandra och andra fiskar, medan hanen försvarar sitt stora revir. Men kommer han för nära ynglen brukar honan jaga bort honom.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...