Yngel från kakaduaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    Yngel från kakaduaciklid

    Tänk att det händer så mycket i karen nu.
    Idag upptäcktes ett gäng yngel från Kakaduacikliderna (Apistogramma cacatuoides). De är ju så pyttepyttesmå. Honan vaktar hela tiden ynglena. De går ganska långt ut i karet och när honan ser det så simmar hon kvickt dit och fångar upp dem i munnen och "spottar" ut dem i tryggheten sen.

    "Vårdar" honan ynglena hela tiden?
    Behöver jag flytta över dem i yngelkar?
    Har två olika gamla guppyyngel i yngelakvariet, kan de käka upp dessa små krakar.


    Övriga fiskar i Kakaduaciklidernas kar är Silver Molly, Neontetra, Silverhajar (2 st) samt Amanoräka.

    Jag kan förstå att Silverhajarna är ett stort hot men honan är alert och jag funderar på om hon klarar av att försvara ynglena mot dem?

    Tacksam om någon kan ge mig några goda råd.

    /Petra
  • Baggen
    • July 2004
    • 340

    #2
    som du redan listat ut är dina silverhajar
    ett hot , likså är neontetran. fast en bra
    morsa ser till att många överlever.

    /Baggen

    Kommentar

    • Pe3
      • January 2004
      • 150

      #3
      Vi har tre stycken kakaduor till antagligen bara honor. Hanen dog för knappt en vecka sedan. Kan de andra honorna käka ynglena eller är de fredliga mot yngel av samma art?

      /Petra

      Kommentar

      • Pe3
        • January 2004
        • 150

        #4
        Vad menas egentligen med "frisimmande" yngel? Att de är stora nog för att simma fritt i karet utan bevakning av mamman eller att dem är det nu?
        Det står ju att äggen kläcks efter 2,5 dygn och sedan är frisimmande efter ca 8-9 dygn. Hur många dagar gamla är mina yngel då tro?

        /Petra

        Kommentar

        • matt.is
          • April 2003
          • 361

          #5
          Frisimmande yngel, är när ynglerna ger sig ut med vaktande föräldrar på jakt efter mat. Före frisimmandet sitter de och trycker i grottan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

          Kommentar

          • Pe3
            • January 2004
            • 150

            #6
            Ok tack, då kan jag anse att jag har ett gäng frisimmande yngel som honan vaktar och flyttar på hela tiden.

            När kan jag flytta över ynlgen i ett annat kar?

            Skulle det kunna gå att ha dessa små varelser ihop med Guppyyngel ca 5 resp 10 dagar gamla? Äter små yngel mindre yngel.

            /Petra

            Kommentar

            • epox
              • May 2004
              • 25

              #7
              Lustigt, har själv aldrig sett kakaduahonorna ta ynglen i munnen.

              Tycker gott att du kan låta ynglen gå kvar, är verkligen jättekul att se hur honan beter sig när den har yngel att ta hand om.

              Fast det är klart att rätt många lär stryka med över tiden.

              Kommentar

              • Pe3
                • January 2004
                • 150

                #8
                Ja, jag är rädd för att det kommer att gå åt några. Visst, naturen har sin gång men eftersom att det är första gången det händer så vill jag att många ska klara sig.

                Försökte få upp några tidigare med hävert och fast jag var helt säker på att jag fick med några så fanns det inte en enda. Provade två gånger med samma resultat. Vill inte fortsätta och riskera att stressa upp honan så att hon "tappar" greppet.

                Några andra tips?

                /Petra

                Kommentar

                • Pe3
                  • January 2004
                  • 150

                  #9
                  Det här med att honan tar ynglena i munnen visste jag heller inte. Var helt säker på att hon åt upp dem. Men det är jättelkul att se hur hon flyttar omkring på dem.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...