Cilklid-val för nytt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #16
    Om det gäller fullvuxna exemplar sulle jag rekomendera 2hanar & 4-5 honor. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en stor grupp ungfiskar & sedan plocka bort så att du får den könfördelningen du vill ha. Tänk på att det finns flera "sorters" G.Altifrons, vissa finare än andra så se till att du vet exakt vilken det är &/eller att du får se föräldradjuren. Bor du i närheten av Göteborg vet jag att de hade G.Altifrons på Zoomässan. De har även vackra vildfångade Geophagus cf Altifrons Cameta på Åleds utanför Halmstad.

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Larbor
      • July 2003
      • 1

      #17
      Ursprungligen skickat av Stew
      Hejsan,

      Skall snart inhandla ett nytt kar. 540 liter blir det. Kommer skaffa ett ordentligt ytterfilter till detta.

      Har nu ett 120 liter:s. Med diverse sällskapsfiskar i. Tänkte behålla 3 stycken praktbotior, 10 rödmunstetror, en ancitrus samt en pleco.
      Skulle vilja köpa till 2-3 botior samt 20 tetror.
      Men sedan så vill jag ha en större ciklid.

      Vilka kan fungera bra med dessa ovan nämnda arter? Skulle gärna vilja ha 4-6 ciklider och inte bara ett par.

      Sulle även gärna vilja ha lite växtlighet i karet.

      De jag funderar på är:
      Chokladciklid
      Hantelciklid
      Guldsömciklid (för agressiv?)
      Multispinosa-ciklid (lite mindre, men väldigt vacker)

      Några andra rekommendationer?

      Mvh

      Stefan
      Hej!

      Den enda cikliden som jag direkt kommer att tänka på är nyckelhåls ciklid. Den är fredlig och rör inte växterna, och kan också hållas i mindre grupper.

      Kommentar

      Arbetssätt...