Diskus i nya karet, tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Diskus i nya karet, tips!

    Hej... Har nu efter mycket funderande äntligen bestämt mig för att det blir diskus i nya karet, när det blir klart. Har läst på här på Zoopet och på andra ställen, och har lite frågor:
    Sammanfattning: Diskus vll ha flytväxter (dämpat ljus), mkt rötter, svartvatten, mörk botten (konsigt, jag tcker det verkar som om de flesta har ljus rådasand med sina diskusar, är jag ute och cyklar?), pH 5-7, KH 3-5, 28-29 grader, inte speciellt mkt växter (inga alls?)
    Det verkar vara lämpligt att börja med 6-8 st, möjligen ihop med ancistrus/otosinclus/corydoras. Även Kardinaltetror.
    Lämpliga växter: Svärdplanta, jättesvärdplanta, Vattenspikblad, liten Pilört.
    Har jag sammanfattat rätt? Något viktigt jag glömt? Tips och råd till en nybörjare med Diskus?
    Vilka varianter av Diskus brukar vara billigast/dyrast/härdigast osv? Ska/bör man ha växter med Diskus?
    Bra inköpsställe (bor i Dalarna, och kanske inte bra att transportera så långt?)
    Kom gärna med era erfarenheter, goda som dåliga!/Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Klart du skall ha massor av växter, det är både snyggt och ett bra sätt att bli av med nitratet !

    Skippa kardinalerna tycker jag , de andra förslagen är däremot kanon !

    En del säger att Amazon Diskus i Karlstad är bra, dessutom ligger det ju hyggligt nära dig.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Kolla min zoon så ser du att kardinaler o diskus hör ihop likaså rådasand och växter o diskus
      // Matte
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        Tack för svaret!
        Japp, jag vill också ha växter, men överallt tycker jag det står att man inte ska ha det, eller om man ska ha det så ska man dessutom ha nattljus. Är det för Diskusarnas skull eller för växternas? Dum fråga kanske, men... ja.
        Varför tycker du jag ska skippa kardinalerna? Är det inte samma biotop på dom, eller (hade fått för mig det, jag)? Har dessutom redan ett stim som jag tänkte flytta över när nya karet är klart...
        Kom gärna med fler tips! /Marit
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          På Akvarielagret har de bolivianska fjärilar med viltfångad diskus, det såg klart coolt ut !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • annmari
            • August 2005
            • 23

            #6
            Hej!
            Marit, jag tycker du bör köpa diskus med en jämn storlek samt dom vattenvärden,värme pH etc,du nämt är okej.Jag kommer själv att börja odla diskus ska köpa Stendkerdiskus på Akvarieleasing i Sundbyberg.Lycka till Mvh Ann-Mari

            Kommentar

            • annmari
              • August 2005
              • 23

              #7
              Hej igen!
              Jo Marit jag glömde ju bort att skriva svar på dina övriga frågor,växter?Javisst,Amazonas svärdplanta eller Jättevallisnineria.Corydoras absolut.Som nybörjare tycker jag att du INTE köper VF dom är svårare att hålla och det är bra om man som nybörjare börjar med odlat så attman lär sig ordentligt från början.Sedan när man fått fingertoppskänsla för odlat då kan man börja studera VF.Lycka till.Tänk på en sak ta reda på så mycket som möjligt om dina fiskar innan du köper dom.Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Marit, jag tycker du bör köpa diskus med en jämn storlek samt dom vattenvärden,värme pH etc,du nämt är okej.Jag kommer själv att börja odla diskus ska köpa Stendkerdiskus på Akvarieleasing i Sundbyberg.Lycka till Mvh Ann-Mari
                Ann-Marie Skall du börja med o svar i en tråd som är två år gammal. Marit har säker redan köpt diskus eller kommit in på något annat. KOm igen nu.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                Arbetssätt...