Teleocichla lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    Teleocichla lek?

    Hej!
    Som sagt var har jag två utav mina Teleocichla prionogenus kvar.
    Nu är det så att den lite mindre, som jag tror är hona, är tjock och helt knallröd om magen, dansar för hanen och har byggt bo under en flat sten. Äggläggnings röret är ute en bra bit.
    Men hanen verkar inte vara så interiserad. Han jagar mest honan, men visar inga tecken på att vlja leka. Han har inte lekröret yte någe vidare långt.
    Tipps på hur jag kan stimulera hanen lite??
    Höja temperaturen, byta vatten?
    Har pH 6.5, gH 4, kH 3. Temperatur 25 grader.
    Finns det någon som haft dessa i lek förrut?
    Tacksam för svar.
    /Lukas


  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Nu är honan smal och blek om magen, så lagt rom det måste hon gjort, men jag tror inte rommen är var någonstans, för hon simmar omkring lite här och där.
    Han står visserligen och gömmer sig för det ,mesta men jag tror det beror på hanens "attacker" mot henne...
    Jag ska försöka göra mig av med G. geayi paret som är i samma burk. så teleocichloran får vara i fred.
    /Lukas


    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Jag känner inte alls till denna art så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Lite allmän info om Teleocichla finns dock på http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=44
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...